Puheenaihe

Suukoistaan tunnetun Brunbergin joulu alkaa juhannuksena – ikisuosikin resepti on ollut sama 20-luvulta saakka

Niko Laurilan Porvoo-kuvalla varustettu suklaapakkaus on tullut jäädäkseen, lupaa Katarina Enholm.

Aada Hotti

Makeistehdas Brunbergilla eletään vuoden kiireisimpiä viikkoja. Joulu on suklaasesongeista ylivoimaisesti suurin.

Oikeastaan kovin kiire on käsillä nyt tehtaanmyymälöissä. Tuotannon puolella joulu alkoi jo ennen juhannusta.

– Silloin aloitetaan tryffeleiden valmistus nimenomaan joulua ajatellen. Olemme pieni toimija ja piikki on niin iso, että varastoja on alettava täyttää hyvissä ajoin. Vähittäiskauppaan menevien tuotteiden osalta kiivain joulukuukausi on aina lokakuu, sillä joulumakeiset laitetaan siellä hyvissä ajoin esille, Brunbergin toimitusjohtaja Katarina Enholm selittää.

 

Yksityisasiakkaat saapuvat joulukuussa. Silloin jono ulottuu tehtaanmyymälöissä usein ulos asti.

– Tryffelit ovat vuodesta toiseen suosituin joulutuotteemme. Ne ovat pysyneet samanlaisina 1920-luvulta asti. Ei ole ollut mitään syytä lähteä muuttamaan niitä. Rinnalle on toki tuotu nougattryffeli ja mokkatryffeli, Enholm kertoo.

5675443-n.jpg

Varastoja aletaan täyttää joulua varten jo ennen juhannusta. Joulun jälkeen hyllyt ovat melko tyhjiä. Kuva: Aada Hotti

Tryffelin vanavedessä tulevat riisisuklaa, laku ja kolmivärinen marmeladi.

– Marmeladi tehdään alusta loppuun käsityönä. Tästä syystä sen saanti on niin vähäistä, että voimme myydä sitä vain tehtaanmyymälöissä, vähittäiskauppaan sitä ei riitä. Sitä ei yksinkertaisesti ehditä tekemään niin paljon, kuin pitäisi.

 

Brunberg myy vuodessa noin miljoona kaksisataatuhatta kiloa makeisia. Tästä 70 prosenttia on suklaata.

– Tämä on ollut hyvä vuosi, kasvua on tullut kymmenen prosenttia. Suomalaiset syövät makeisia ympäri vuoden, Enholm toteaa.

Brunberg tuo varsinaisia uutuuksia markkinoille vain harvoin.

– Olemme pieni toimija, markkinaosuutemme on Fazerin ja Pandan hallitsemassa suklaa-Suomessa vain 3–4 prosenttia, mutta brändimme tunnetaan koko maassa vahvana ja vanhana. Olemme todenneet parhaaksi keskittyä tuotteisiin, jotka tunnetaan ja mitkä toimivat, Enholm sanoo.

5675442-n.jpg

Tryffelit ovat joulun tärkein tuote Brunbergille. Tässä tulee nougattryffeleitä. Suosituimman, perinteisen tryffelin resepti on pysynyt samana 1920-luvulta asti. Kuva: Aada Hotti

Brunbergin asemasta kertoo esimerkiksi nettisivusto Trip Advisor, jossa Brunbergin Välikadun tehtaanmyymälä Porvoossa on suosituimpien käyntikohteiden listalla heti toisena vanhan kaupungin jälkeen, ennen tuomiokirkkoa.

 

Eri tyyppisiä kausivälipaloja kuitenkin tehdään. Suukoissa on kausimakuja ja suklaapuolella valmistuu parhaillaankin esimerkiksi suklaalusikoita.

– Ne on aika hauskoja vaikka kaakaomukissa. Lapset tykkäävät syödä muroja suklaalusikalla, Enholm nauraa.

Näitä tosin saa vain joulumarkkinoilta. Jos niitä sattuu jäämään yli, myydään loput siinä tapauksessa tehtaanmyymälässä.

Kesällä Brunbergilla keksittiin pakata jo pitkään markkinoilla ollut suklaalevy uudella tavalla. Suklaaterveisiä Porvoosta lähettävässä pahvipakkauksessa komeilee Niko Laurilan postikortti, jonka voi irrottaa ja pistää talteen tai lähettää tutuille.

– Aloitimme tämän ihan pienimuotoisena kokeiluna Välikadun myymälässämme. Se lähti sen verran hyvin, että päätimme tehdä talveksi oman pakkauksen. Tämä on otettu niin hyvin vastaan, että jatkamme varmasti sekä kesä- että talvimaisemalla, Enholm kertoo.

 

5675444-n.jpg

Katarina Enholm odottaa jo joulumarkkinoita, jolloin hän on itsekin myymässä suklaata. Suklaalusikat ovat joulun erikoistuote, joita ei saa muulloin. Kuva: Aada Hotti

Ensimmäiset pari vuotta Brunbergin joulukojusta kysyttiin laktoosittomia tuotteita. Sitten haluttiin gluteenittomia makeisia ja suklaata.

– Viime vuonna nousi vegaanisuus. Vegaanisuus on edelleen niin suuressa roolissa, että uskon sen olevan myös tämän joulun hitti, Enholm sanoo.

– Olemme olleet ajassa kiinni. Esimerkiksi tämä tumma suklaa on kokonaan vegaaninen, samoin tyrnimarmeladi, sokeriton riisipatukka, minttunappi... Näitä on aika hyvin.

Myös gluteenittomia ja laktoosittomia tuotteita on paljon.

– Olemme esimerkiksi ainoa kotimainen valmistaja, joka tekee laktoositonta maitosuklaata, Enholm sanoo.

– Ehkä olemme kiinnostavia myös siksi, että tuotteemme ovat paitsi hyvin perinteisiä, on valikoima kuitenkin erilainen kuin muilla.

 

Joulun jälkeen on vain muutama päivä aikaa hengähtää. Joulun ja loppiaisen välillä huolletaan koneet ja levätään.

– Kun tammikuussa tullaan taas töihin, ovat varastot melko lailla tyhjät. Suukkolinja käynnistyy heti kahdessa vuorossa. Ystävänpäivästä on tullut iso suukkosesonki ja se on taas edessä nopeammin kuin ehtii tajutakaan, Enholm naurahtaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat