Paikalliset

Turistit etsivät paikallista arkea ja tarinoita, joita voi pian tarjota kuka tahansa – Uusi alusta kokoaa Saimaan alueen elämyspalvelut

Saimaa on täynnä yllätyksiä. Arkistokuvassa norppa.

Jussi Murtosaari

Aasialaiset, keskieurooppalaiset, venäläiset ja kotimaiset matkailijat kysyvät yhä enemmän elämysten perään. Pienimuotoisia kohteita tarinoineen, ruuanlaittoa, jopa perhe-elämään osallistumista. Ja tietenkin kalastusta, melomista ja saunomista. Mielenkiintoa on ihan arkisiin asioihin, kuten elämä mökillä, käynti paikallisissa pienissä tapahtumissa, yöelämä, kävelykierrokset, sienimetsä, laavu, retkisatama, lenkkimaasto tai grillaus kotipihalla.

 

Ohjelmapalveluyrityksiä on Saimaan alueella ja Etelä-Karjalassa ollut jo pitkään, mutta nyt uusi palvelu kokoaa tarjoajat, niin yritykset, yhteisöt kuin yksityiset, samalle alustalle. Idea on sama kuin majoitusta tarjoavalla AirBnB:llä.

Paikallinen eläkeläinen voi vaikka tarjoutua lähtemään japanilaisten kanssa mustikkametsään, minkä päälle leivotaan kotikeittiössä mustikkapiirakat. Tai nuori esittelee omaa kaupunkiaan ja sen suosikkipaikkoja.

Alustan tarjoaa suomalainen Doerz, jonka kanssa Etelä-Karjalan matkailun yhteismarkkinointiyhtiö goSaimaa aloittaa yhteistyön. Doerzilla on jo toimintaa ympäri Suomen.

 

Brändi- ja markkinointijohtaja Juha Sorjonen goSaimaalta kertoo:

– Saimaahan tarjoaa hurjan määrän mitä erilaisempia elämysmahdollisuuksia. Alue on varsin suosittu niin paikallisille vapaa-ajan viettäjille kuin on myös vetovoimainen matkailijoiden loma-alue. Haluamme olla vahvasti mukana globaalisissa live like a local (elä kuin paikallinen) -trendissä ja tukea alueen matkailuelinkeinoelämän kehittymistä alustatalouden kautta tulevilla mahdollisuuksilla.

– Usein siisteintähän on päästä kiinni paikallisen arkeen, elämään ja siihen mitä paikalliset tekevät.

 

Saimaalle saadaan Sorjosen mukaan myyntikanava, joka tarjoaa paikallisväestölle, nykyisille ohjelmapalveluyrityksille ja erityisesti myös yritystoimintaa suunnittelevillekin vaivattoman keinon myydä omaa paikallisuutta, omia elämyksiä, tuotteita ja palveluja.

– Tämä on alueelle uudentyyppinen, olemassa olevaa tarjontaa täydentävä ja kehittävä vaihtoehto. Esimerkiksi Etelä-Karjalassa on noin 50 kotivierailuiden tarjoajaa, joille palvelu on helppo tapa tavoittaa asiakkaita ja myydä heille, kertoo Sorjonen.

Hän lisää, että elämyksiä voivat tarjota yksityisten ja yritysten lisäksi myös yhdistykset, seurat, harrasteporukat ja vaikka kyläyhteisöt.

 

Doerzin perustaja ja toimitusjohtaja Tomi Virtanen taustoittaa yhteistyön tavoitteita:

– Saimaa on todellinen Suomen helmi! Uskon, että alueelta löytyy huikea määrä mielenkiintoisia aktiviteetteja matkailijoille tarjottavaksi.

Matkailu syyskuussa

Syyskuussa Etelä-Karjalassa kirjattiin 54 400 matkailijoiden yöpymistä

Yöpyjistä 38 000 oli vapaa-ajan matkailijoita ja 16 400 työmatkailijoita

Suomalaisia yöpyjiä oli 38 400

Ulkomaalaisia oli 16 000

Venäläisiä yöpyjiä 9 600

Etelä-Karjalan osuus koko maan yöpymisistä oli 3 prosenttia

Etelä-Karjalan markkinaosuus venäläisten yöpymisistä 22,7 prosenttia

Majoitusliikkeisiin saapui 27 000 matkailijaa, heistä 72,8 suomalaisia

Airbnb-myynnin arvo syyskuussa oli 282 000 euroa

Viisumihakemukset Venäjällä lisääntyivät 82 prosenttia vuoden takaisesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Järvikeskus Saimaarium avautuu – Koululaisille ja perheille uusi retkikohde30.10.2019 12.15
Saimaa halutaan Helsingin ja Lapin rinnalle suurten matkailukohteiden joukkoon – asiaa edistäva sopimus päivitettiin ulottumaan pitkälle tulevaisuuteen12.9.2019 07.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat