Paikalliset

Kokoomuksen itäisen Suomen kansanedustajat pettyivät – "Onhan tämä aivan käsittämätöntä, että selvitys itäisen ratahankkeen etenemisestä valmistuu vasta ensi keväänä"

Kuvituskuva.

Pirjo Kamppila

Kokoomuksen itäisen Suomen kansanedustajat Jukka Kopra, Markku Eestilä, Ville Kaunisto ja Marko Kilpi ovat pettyneitä hallituksen päätökseen selvittää Itäradan etenemistä muita hankkeita hitaammin. Itärata ei saa edustajien mukaan sen ansaitsemaa painoarvoa hallituksen teoissa.

– Onhan tämä aivan käsittämätöntä, että selvitys itäisen ratahankkeen etenemisestä valmistuu vasta ensi keväänä. Siinä vaiheessa muiden hankkeiden suunnittelua on edistetty roimasti. Ne Itäradan etenemiseen liittyvät odotukset, jotka hallitusohjelmassa asetettiin korkealle, on tämän tiedotustilaisuuden perusteella petetty, Jukka Kopra toteaa.

Markku Eestilä ihmettelee, miksi itä ei saa hallitukselta tarvitsemaansa painoarvoa, vaikka eduskunta on toisin linjannut.

– Nopea ratayhteys olisi ehdottoman tärkeä koko itäisen Suomen elinvoimalle. Ihmiset pääsisivät kulkemaan nopeasti, elinkeinoelämän edellytykset paranisivat huomattavasti. Nopean radan merkitys Itä-Suomelle on massiivinen, mutta jostain syystä tässä asiassa edetään hitaammin kuin muiden osalta. On vaikea käsittää, miten itä jää kerta toisensa jälkeen nuolemaan näppejään tärkeissä investoinneissa, vaikka valtiovarainvaliokunnan viime vuoden talousarviomietinnössä on hyväksytty, että Itärataa tulisi viedä suunnittelun ja hankeyhtiön kautta eteenpäin kahden muun rinnalla. Eduskunta on näin päättänyt, keskusta mukaan lukien. Itä-Suomen kehitystä ei saa jättää pelkkien puheiden varaan. Se on petollista aluepolitiikkaa, Eestilä toteaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin on todennut syyksi idän radan eritasoiselle etenemiselle kahden vaihtoehdon, Kotkan tai Kouvolan kautta kulkevan yhteyden, välisen päätöksen. Marko Kilpi toteaa, että hallituksen pitäisi olla määrätietoisempi idän radan suhteen.

– Radan kulkeminen joko Kotkan tai Kouvolan kautta on totta kai merkittävä päätös kuntien näkökulmasta. Todellisuus on kuitenkin se, että päätös pitää joka tapauksessa näiden väliltä tehdä ja sen jälkeen edetä asiassa. Itäinen Suomi tarvitsee radan, joka tuo koko alueelle kipeästi kaivattavaa elinvoimaa. Hanketta odottaa koko Itä- ja Kaakkois-Suomi, koko alue hyötyy joka tapauksessa elinvoiman kasvusta, Marko Kilpi toteaa.

Kesäkokouksessaan kokoomus ehdotti, että kolmen miljardin tulevaisuusinvestoinneista kaksi laitettaisiin ratahankkeisiin, yksi korkeakoulutukseen. Ville Kaunisto ihmettelee tulevaisuusinvestointien suuntaa.

– Kokoomus on tehnyt viime kaudella pohjatyön Suomelle tärkeiden ratahankkeiden edistämiselle ja meillä on tullut oppositiosta ehdotus myös hankkeiden eteenpäin viemiselle jatkossa. Ehdotuksia ja linjauksia ei kuitenkaan selvästi haluta ottaa kuuleviin korviin, sillä hallitus on päättänyt aitojen tulevaisuutekojen sijaan laittaa rahat yli 200 pieneen menokohteeseen. Onneksi hankeyhtiöiden osalta ministeri Marin muutti mieltään viime kesän lausunnoistaan, mutta silti näemme, että esimerkiksi idän ratahanke ei etene samassa tahdissa muiden kanssa. Olen suorastaan tyrmistynyt kaakkois- ja itäsuomalaisten puolesta, Kaunisto päättää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat