Paikalliset

Niki Tuuli ei malttanut odottaa Red Bull Ringille, vaan hyppäsi pyörän selkään jo Alastarossa – tuloksena voittoja ja rataennätyksiä

Niki Tuulen viikonloppu päättyi loukkaantumiseen, ja nyt mies odottaa leikkauksia sairaalassa Italisassa. Arkistokuva Alastaron kisoista kesältä.

arkisto / Niki Tuulin tiimi

Imatralainen Niki Tuuli ei malttanut odottaa Red Bull Ringille saakka, vaan kypärä laitettiin päähän jo menneenä viikonloppuna Alastarolla.

– Aiempien vuosien luottomekaanikkoni Juha Helenius on rakentanut Kasawakin ZX-10:stä Superbike-kilpurin, jolla on syötetty tällä kaudella muun muassa Imatranajossa Pauli Pekkasen toimesta. Pyörä oli siis ajettu sisään tekijämiesten toimesta, Tuuli kertoo.

 

Tuuli pääsi ottamaan jo torstaina ensituntumaa pyörään Alastaron harjoitussessioissa.

– Olin päässyt kuukautta aikaisemmin ajamaan kertaalleen pyörällä, joten laite ei ollut minulle täysin vieras, joskaan ei kokemusta liiaksikaan ollut päässyt kertymään.

Perjantaina Tuuli ajoi torstain tapaan neljä treeniä, ja tuntuma pyörään löytyi miehen omien sanojen mukaan mukavasti.

– Myös ajat olivat ihan ok tasolla, joten homma lähti rokkaamaan alusta asti oikeaan suutaan. Toki yhteispelissä kohtalaisen uuden pyörän kanssa olisi paljon petrattavaa, mutta olimme siitä huolimatta kilpailukykyisiä.

– Ajamani Kawasaki on kohtalaisen vähän aikaa sitten pakasta vedetty, joten sitä ei ole vielä saatu hiottua ihan loppuun asti. Kierros kierrokselta pyörä kuitenkin hioutuu hyvällä tiimillä entistä parempaan iskuun.

 

Lauantain aika-ajoissa Tuuli joutui nopealla kierroksella ajamaan muutaman mutkan hitaampien perässä, mikä veroitti jonkun verran huippuajan tekemistä.

– Lopulta taululle saamani aika oli ihan kohtuullinen, joskin Eemeli Lahti ajoi 0,1 sekuntia kovempaa ja se toki hieman kismitti, että emme saaneet paalua napattua.

Lauantain ensimmäisessä kisassa Tuulin suunnitelmana oli katsoa alkukierroksilla minkälaista vauhtia Lahti lähtee pitämään ja tarkkailla rauhassa tilanteen kehittymistä.

– Pysyin tarkkailuasemissa muutaman kierroksen ajan, kunnes tein ohituksen ja sain vedettyä noin neljän sekunnin kaulan. Nykäisyn yhteydessä sain myös ajettua uuden rataennätyksen 1.16.3. Vanha ennätys kirjattiin lukemin 1.17.1, joten ennätys vietiin samalla myös uudelle sekuntilukemalle. Lauantaipäivästä siis saldona voitto ja rataennätys, Tuuli summaa.

 

Sunnuntain kisassa tavoitteeksi oli asetettu rataennätyksen parantaminen entistä kovempiin lukemiin ja toki myös voittoa lähdettiin hakemaan.

– Pysyin hetken tarkkailuasemissa, kunnes toisella kierroksella menin ohi Eemelistä ja sain kellotettua tuon jälkeen 1.15.8 alkuisen ajan mikä tarkoitti rataennätyksen hilaamista edelleen uusille lukemille. Sunnuntain kisa toisti siis lauantain kaavaa voiton ja rataennätyksen muodossa.

Tuulin kausi jatkuu MotoE-kilpailujen merkeissä Itävallan Red Bull Ringillä elokuun 9.–11. päivä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Niki Tuuli nousi palkintopallille Moto2-kisassa, mutta imatralainen ei ollut tyytyväinen: "Itselleni sopii valitettavan huonosti puolihullu keli"15.7.2019 08.48
Sähkömoottoripyörien historian ensimmäinen World Cup -kisaviikonloppu päättyi imatralaisjuhliin – Niki Tuuli: Projekti on nyt laitettu käyntiin parhaalla mahdollisella tavalla8.7.2019 09.50
Niki Tuuli palasi palkintopallille Barcelonassa: "On tunnustettava, että Ponsin kyytiin ei vauhti riittänyt"10.6.2019 08.41

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat