Paikalliset

Kuntalaisaloitteessa toivottiin osittaista hiekoitusta Imatralle, jotta potkukelkkailu olisi mahdollista – toive ei tule toteutumaan

Heikki Laineen perheessä potkukelkka on ahkerasti käytetty kulkupeli.

Heikki Laine

Imatralainen Heikki Laine jätti Imatran kaupungin käsiteltäväksi kuntalaisaloitteen, jossa hän toivoi, että Imatran kaupunki ottaisi käyttöön ennalta määritellyillä kevyen liikenteen väylillä osittaisen hiekoituksen.

Tarkemmin sanottuna aloite tarkoittaa sitä, että kaupunki jättäisi väylältä kolmasosan hiekoittamatta potkukelkkailun ja pulkan vetämisen mahdollistamiseksi.

Imatran kaupungilla viestintäasiantuntijana työskentelevä Laine kertoo perehtyneensä asiaan sen verran, että tietää menettelyn olevan lain puitteissa mahdollista. Idea aloitteeseen tuli Raahesta, jossa vastaava aloite on myös tehty.

Laine on itse ahkera potkukelkkailija. Kulkupeliä on Laineen perheessä hyödynnetty niin asiointiliikenteessä kuin harrastusmielessäkin.

– Matkaa eskariin on tehty potkukelkalla ja vapaa-ajan vietossa sitä on myös käytetty. Parhaimmillaan potkukelkkailussa saa kokea todellista vauhdin hurmaa.

Laine näkee aloitteella olevan suurempiakin vaikutuksia.

– Osittaisella hiekoituksella voidaan vähentää hiekoituskustannuksia ja keväällä tapahtuvasta puhdistuksesta aiheutuvia kuluja ja pölyhaittoja.

Laine jatkaa, että osittainen hiekoitus lisäisi myös terveysvaikutuksia, kun matka kauppaan, kouluun tai päiväkotiin onnistuu potkukelkalla tai pulkalla.

– Myös yksityisautoilu vähenee, kun isommatkin ostokset voidaan tuoda kelkan kyydissä.

Laineen mukaan potkukelkkailu on suosittua Imatralla.

– Erityisesti lapset ja nuoret käyttävät paljon potkureita. Osittaisella hiekoituksella on myös turvallisuusnäkökulma, kun pulkkareitit ovat kuntalaisten tiedossa.

Aloite ei ole toteutumassa Imatralla. Imatran kaupungin tilaajainsinööri Ville Pesu kertoo, että päätökselle on monia syitä.

– Kipan tällä hetkellä käyttämällä kalustolla tämä ei onnistuisi. Toinen asia on vastuukysymys, opastukset ja ohjeet pitäisi olla kaikkialla, missä osittainen hiekoitus olisi käytössä.

– Vahingon sattuessa olisi myös äärimmäisen vaikea todistaa, sattuiko onnettomuus hiekoitetulla vai hiekoittamattomalla osalla.

Aloitteen toteuttamisesta kertyisi väistämättä myös lisäkuluja, esimerkiksi kalustomuutosten ja kyltitysten muodossa.

Imatralla on kevyen liikenteen väylää noin 150 kilometriä. Pesu arvelee, että pienemmässä kaupungissa aloite olisi helpompi toteuttaa, joskaan Imatran aloitteessa ei vaadittu sen kattavan kaikkia kevyen liikenteen väyliä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Luistelut on luisteltu Imatran kaupungin kentillä – ladut pyritään vielä pitämään hiihtokunnossa18.3.2019 15.46
Professori hiihtää vaikka yhdellä kädellä, kelillä kuin kelillä, eikä tunnista laturaivoa – "Helsingin latuja hoidetaan niin hyvin, että hiihtää voi vaikka tulisi vettä"12.2.2019 07.41
Uusi palvelu Imatralaisen lukijoille: Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi!12.5.2018 05.38

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat