Liikenne

Ei mitään letkeää bölbötystä: Mustang GT V8 ärjyy kaikilla 450 hevosvoimallaan – parina 2,3-litrainen EcoBoost

KOEJAOSSA Moottori koeajoi kesän uutuuksia. Mustang on yksi niistä.

Ford Mustang on 53 vuotta kestäneen historiansa aikana kasvanut suorastaan instituutioksi. Siksi odotukset uutta mallia kohtaan ovat korkealla.

Moottori/Aake Kinnunen

Ford Mustang on 53 vuotta kestäneen historiansa aikana kasvanut suorastaan instituutioksi.

Katumaasturibuumin keskelläkin nelistävä hevonen on symboli, joka tuo mukanaan palan amerikkalaista unelmaa.

Mustangin saapuminen paikalle on aina muistettava tapaus.

Kuudennen sukupolven Ford Mustang ohjasi välillä eksyneeltä tuntuneen automallin takaisin tutuille urille.

Samalla katse oli jo varovaisesti tulevaan, sillä perinteisen kasimoottorin parina nähtiin 2,3-litrainen EcoBoost. Eihän kyseessä ollut ensimmäinen kerta, kun nelisylinterinen bensaturbo nähtiin mallin keulalla, mutta sen merkitys oli uusi.

Nyt Ford on uudistanut Mustangia parantamalla vaatimattomasti hiukan jokaista osa-aluetta. Harmistunut ulkonäkökin on piristynyt ja samalla keulan aerodynamiikkaa on viilattu.

Tarjolla on uusia raikkaita värejä.

Uutta eloa on annettu myös voimalinjaan ja varustevalikoimaan.

Voimalinjan osalta kaikkein merkittävin uutuus on automaattivaihteisto.

Entinen kuuden vaihteen kammotus on korvattu täysin uudella kymmenvaihteisella automaatilla. Lievästä jahkailusta huolimatta vaihteisto on valovuosia edeltäjäänsä parempi ja tarjoaa vihdoin varteenotettavan vaihtoehdon vaihdekepin hämmentämiselle.

Manuaalivaihteistossa on edelleen kuusi pykälää ja päivitysten myötä vaihteisto on entistäkin miellyttävämpi käyttää. Tarvittaessa käytössä on myös toiminto, joka nostaa moottorin kierroksia pienemmälle vaihteelle siirryttäessä.

Moottoripuolella 2,3-litrainen EcoBoost on edelleen järkevämpi valinta arkikäyttöä ajatellen. 290 hevosvoimaa riittää mainiosti etenemiseen. Kevyemmän keulan ja mainion alaväännön ansiosta EcoBoost saa Mustangin tuntumaan numeroa pienemmältä autolta. Myös äänipuolta on korjattu, joten turbokone saa vihdoin kurkkuaan auki yli 2 500 r/min lukemissa.

Malliston todellinen tähti on viisilitrainen vapaasti hengittävä V8.

Vaikka moottorista puuttuu turbojen tuoma terävä vääntöaalto, on tasaisesti kierrosten mukana kehittyvä luonne huomattavasti mielenkiintoisempi ominaisuus. 450 hevosvoimaa saavutetaan kierrosluvulla 7 000 r/min, johon mennessä letkeästä bölbötyksestä on edetty jo suoranaiseen ärjyntään. Vain V8:ssa on ääni, joka vastaa Mustangin ulkonäköä.

Mikäli lähiössä paheksutaan aamuisin äänekästä amerikkalaista, on aktiivinen pakoputkisto oppinut myös hiljaisen naapurisoputilan, joka voidaan ohjelmoida kellonaikojen mukaan.

Tuttuun tapaan valittavana on jälleen myös kaksi korimallia. Avomalli sopii edelleen letkeään kruisailuun, vaikka kori vavahteleekin terävissä saumoissa melkoisesti.

Ajamisesta innostuneelle kovakattoinen fastback on parempi vaihtoehto. 2+2-paikkaisen Mustangin takaistuimet ovat edelleen lähinnä muodollisuus ja muuten kohtuullisen tavaratilan käytettävyyttä rajoittaa takavalojen väliin puristettu lastausaukko.

Sync 3 -viihdejärjestelmä ja uusi 12-tuumainen digitaalimittaristo vastaavat uudesta älystä. Suurin osa Mustangin erikoisista toiminnoista on piilotettu melkoisen nappi- ja valikkohässäkän taakse, mutta ainakin kuljettajalla riittää päätettävää siitä, millaisena autonsa haluaa nauttia. Lisävarustelistalla on myös MagneRiden valmistama säädettävä iskunvaimennus.

Ei sovi aliarvioida myöskään päivittyneen turvavarustelun vaikutusta. Mukautuvan vakionopeussäätimen lisäksi Mustangista löytyy muun muassa kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutus jalankulkijoiden havainnoinnilla.

Sisällä matkustamossa tunnelma on edelleen pääosin muovinen, onhan Mustang kotimaassaan edullinen auto, mutta materiaalit ja viimeistely ovat kehittyneet positiivisesti faceliftin yhteydessä.

Jos Mustangin aikoo vuokrata roadtripille tai autolla taittaa lähinnä matka-ajoa, lienee valintana avomalli EcoBoostilla ja automaatilla.

Ajamisesta innostuneille voi suositella kovakattoa V8:lla ja manuaalilla. Edullisimmillaan Mustangin saa kengitettyä omakseen 60 068 eurolla.

Mallista riippumatta Ford Mustang on aina suuri ja värikäs ilmestys, joka tuo hymyn kaikkien kasvoille. Se on jotain, jolle on vaikea asettaa hintaa.

Teksti: Aake Kinnunen, Moottori.fi

Lue lisää koeajoja Moottorin sivuilta

Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost

Hinta alk. 81 470 euroa

Bensiinimoottori: 5 038 cm3, 8 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto

Tekniset tiedot: 331 kW (450 hv) / 7 000 r/min, 529 Nm / 4 600 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h: 4,6 s

Huippunopeus: 249 km/h

EU-kulutus (yhd.): 12,4 l/100 km

CO2-päästöt: 277 g/km

Mitat (p/l/k): 4789/1916/1396 mm, akseliväli 2 720 mm

Takuu: 5 vuotta / 100 000 km

Hyvää: V8 -moottori, manuaalivaihteisto, värit, teatteri

Huonoa: hinnoittelu, viimeistely, avokorin vapinat

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Aiheesta muualla

Lue lisää koeajoja Moottorin sivuilta

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

Autoihinvaraosat.fi