Paikalliset

Mainos on luettua sisältöä siinä missä toimittajan juttukin

Esko Inkinen on rakennellut vuosien varrella monen monta mainosta Imatran Varaosakeskukselle. - Kyllä mainonta paikallislehdissä puree edelleen, Inkinen tietää.

Tuija Räty

Imatralaisen 15 vuotta kestäneelle taipaleelle on mahtunut niin nousuja kuin laskujakin. Silti, kuten myös 15 vuotta sitten, lehtimainonta on ylivoimaisesti suurin mainoskanava. Imatralainen kysyi asiakkalitaan, mikä on lehtimainonnan salaisuus?

– Kyllä se perinteinen lehtimainonta puree, edelleenkin. Kunhan vain tuotteet ovat sopivia: sellaisia, joissa hinta ja laatu kohtaavat, ja jotka ovat jollain tapaa ajankohtaisia, kertoo kauppias Esko Inkinen Imatran Varaosakeskuksesta.

Hänellä alkavat olla ajankohtaisia syksyiset tuotteet, muun muassa työmaasuojat, autokatokset, kevyt- ja venepeitteet.

– Moni haluaa valmistautua talven tuloon ajoissa. Ja jos lähtee liikkeelle vasta sen tultua, voi tarvittava tavara jo olla lopussa, hän kertoo.

Samoilla linjoilla ollaan Euron Puodissa.

– Lehtimainonta puoltaa edelleen paikkaansa, etenkin sesonkituotteiden, uutuuksien ja tarjouskampanjoiden kohdalla. Esimerkiksi meillä ilmoittelutarvetta tulee seuraavaksi kaikenlaisista säilöntään liittyvistä asioista, kertoo liikkeenharjoittaja Jarmo Miettinen.

Kun tarvetta ilmenee, sesongin tai tarjouskampanjan edellä, Miettinen toimittaa ilmoitusmateriaalin lehteen. Siellä se rakennetaan mainokseksi, ja lähetetään oikovedos takaisin tarkistettavaksi.

– Joskus ilmoituksia joutuu vielä muokkaamaan, mutta hyvin harvoin. Toisinaan mukana saattaa roikkua painovirhepaholainen, joskus haluan suurentaa jotain kohtaa ilmoituksessa. Mutta aika hyvin meidän tyylimme on opittu tietämään, mies myhäilee.

Mikä tahansa mainos ei pure, vaan mainonta vaatii ammattitaitoa niin lehdeltä kuin ilmoitusasiakkaaltakin.

– Lehtimainoksen teho riippuu mainoksen kohderyhmästä, tuumaa Tuula Rasimus Luontaistuote Mapenasta.

– Nuoret katsovat netistä kaiken, vanhemmat eivät. Lehtimainoksen teho ei välttämättä näy aivan heti, samana päivänä, mutta sen purevuuden huomaa esimerkiksi seuraavan viikon aikana, hän jatkaa.

Myös sisältö ratkaisee.

– Mainoksen teho on verrannollinen myös sen sijoituspaikkaan lehdessä. Mutta täytyy todeta, että viime aikoina Imatralainen -lehden sisältö parantunut huomattavasti. Ja kun sisältö on mielenkiintoista, lehti tulee luettua kokonaan: silloin muutkin kuin etusivun mainokset huomataan, yrittäjä tuumaa.

Lehtimainos saa myös puskaradion soimaan, ja sen vakuuttavuutta ei parane aliarvioida.

– Meidän kaltaisellemme pienelle, elämäntapa-tyyliselle yritykselle on puskaradio se kaikkein tärkein mainos, kertoo Lohelan isäntä Erkki Ainasjärvi.

– Mutta kesäkauden ulkopuolella, 6-tien hiljetessä paikallislehdet ovat oivia välineitä muistuttamaan olemassaolostamme, hän päättää.

Kaupunkilehti Imatralainen

Perustettu elokuussa 1996.

Kuuluu Suomen Lehtiyhtymä -konserniin, joka on maan viidenneksi suurin lehtikustantaja ja markkinajohtaja kaupunkilehdissä.

Ilmestyy keskiviikkoisin.

Jaetaan täyspeittojakeluna Imatran, Ruokolahden, Rautjärven ja Pohjois-Lappeenrannan ( Joutsenon ) alueella jokaiseen kotitalouteen.

Loppupään sivut ovat yhteisiä Lappeenrannan Uutisten kanssa, ja täten jakelulevikki on 65 500 kpl.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

Autoihinvaraosat.fi