Liikenne

Moottoripyörärenkaiden valmistajat uusivat mallejaan keskimäärin 3–4 vuoden välein – nämä tulevat markkinoille nyt

Michelin on uudistanut sekä kumiseoksen, kuvioinnin että valmistustekniikan samalla kertaa. Uusi 3D-valmistustekniikka mahdollistaa lamellien valmistamisen niin, että lamelliuran leveys pohjaosassa on suurempi.

Rengasteknologian kehitysvauhdista kertoo, että uusissa malleissa pystytään samaan aikaan parantamaan sekä kulutuskestävyyttä että pito-ominaisuuksia niin kuivalla kuin märällä alustalla. Moottoripyörärenkaiden valmistajat uusivat mallejaan keskimäärin 3–4 vuoden välein. Kotimaisen ajokauden edellä on syytä esitellä kiinnostavimpia rengasuutuuksia.

Sport touring

Luokan suunnannäyttäjä Michelin esitteli neljä vuotta markkinoilla olleen Pilot Road 4:n seuraajaksi Road 5 -renkaan tämän vuoden alussa. Kävimme koeajamassa uutuusrenkaan ja koeajokokemuksen perusteella Michelin Road 5 on maantieajossa vakaa mutta urheilullisessa ajossa se kääntyy terävämmin kuin edeltäjänsä.

Testiradalla 90 kilometrin tuntinopeudesta tehtyjen jarrutuskokeiden tuloksena 5 000 kilometriä ajettu Road 5 pysähtyy märällä alustalla 1,2 metriä nopeammin kuin edeltävän mallin rengas uutena.

Urheilullisten ominaisuuksien parantuminen selittyy uudella rengaskuvioinnilla. Maksimikallistuksiin kun ylletään vain kuivalla alustalla, niin vettä syrjäyttävää kuviointia ei reuna-alueilla enää ole.

Michelin on uudistanut sekä kumiseoksen, kuvioinnin että valmistustekniikan samalla kertaa. Uusi 3D-valmistustekniikka mahdollistaa lamellien valmistamisen niin, että lamelliuran leveys pohjaosassa on suurempi.

Tämän ansiosta käytetty rengas syrjäyttää vettä käytännössä yhtä hyvin kuin uusi, mikä selittää käytetyn renkaan hyvät jarrutustestitulokset.

Koska Michelinin sport-touring -renkaat on jo aikaisemmin tunnettu hyvästä kulutuskestävyydestään, on ranskalaisvalmistaja siirtänyt rengasteknologian kehityksen suoraan märän ja kuivan kelin ajo-ominaisuuksien kohentamiseen.

Sport-touring -luokan toinen uutuusrengas kaudelle 2018 on Bridgestone Battlax Sport Touring T31. Myös japanilaisvalmistaja kertoo panostaneensa märkäpitoon ja valmistajan ilmoituksen mukaan märän kelin jarrutus-, pito- ja ajo-ominaisuudet ovat parantuneet 3–10 prosenttia edeltäjään verrattuna.

Adventure

Adventure-pyörien suosion kasvaessa tässä luokassa esitellään kiihtyvään tahtiin uusia kumeja.

Metzeler Karoo Street -renkaassa on nimen mukaisesti panostettu maantieominaisuuksiin.

Renkaalla on tavoiteltu vakautta matka-ajoon yhdistettynä hyvään pitoon kaarreajossa. Urakuvion vaihtelevalla leveydellä on valmistajan mukaan saavutettu parempi pito maasto-olosuhteissa.

Dunlop TrailSmart MAXin runkorakennetta on muutettu niin, että rengas lämpiää mahdollisimman nopeasti. Muutosten seurauksena takarenkaan kulutuskestävyyden luvataan parantuneen 15 prosenttia ja eturenkaalle luvataan peräti 64 prosenttia enemmän ajokilometrejä.

Bridgestone Battlax Adventure A41 on valmistajan mukaan kokonaiset kahdeksan prosenttia nopeampi märällä ratakierroksella kuin edeltäjänsä. Samalla rengas on vakaampi sekä suoraan ajettaessa että kaarteissa.

Sport

Sporttirenkaiden paremmat pito-ominaisuudet tulevat esille erityisesti rata-ajossa. Katuajossa tulee huomioida, että märällä alustalla tai renkaan ollessa kylmä pito ei ole samalla tasolla kuin hyvällä sport-touring -renkaalla.

Luokan uutuusrengas on Dunlop SportSmart TT. Se on tarkoitettu kokeneelle rataketulle, joka moottoriradan lisäksi ajaa toisinaan myös kadulla.

Teksti: Janne Huhtala, Moottori.fi 29Kuvat: Valmistajat

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

Autoihinvaraosat.fi