Paikalliset

Latujen älyvalaistus kiinnostaa Imatralla – kevyen liikenteen väylät silti etusijalla

TEKNIIKKA Älyvalaistusta on testattu jonkin aikaa kevyen liikenteen väylällä.

Pauli Valkonen harrastaa hiihtoa vapaapäivien puitteissa. Hän hiihtää harvoin pimeän aikaan, mutta hänen kokemuksensa mukaan latuvalaistus on tällä hetkellä Imatralla hyvä. Myös ladut ovat olleet Valkosen mielestä tänä talvena hyvässä kunnossa, joskin lunta on ollut vähänlaisesti.

Tuija Horttanainen

Yle kertoi tammikuussa (12.1.) kankaanpääläiselle hiihtoladulle asennetuista älyvaloista, jotka eivät pala turhaan. Liikkeestä syttyvät valot palavat ”pimeinä” ollessaan 10–20 prosentin teholla, ja täyden valaistuksen päälle saamiseen riittää käden heilautus.

Imatran kaupungin elämänlaatupalvelujen johtaja Harri Valtasola sanoo, että älyvalot kiinnostavat myös Imatralla. Laduille niitä ei kuitenkaan ole ensimmäisenä tulossa.

– Olemme testanneet älyvalaistusta alle kilometrin mittaisella pätkällä kevyen liikenteen väylää. Kyseessä on Kosken koululta urheilukentän suuntaan vievä kulkureitti.

Valtasola tietää, että LED-valot tuovat tullessaan ”mielettömän sähkön säästön”. Ennen laajaa älyvalojen käyttöönottoa kaupunki siirtyneekin LED-valoihin yhä useammassa paikassa.

– Tässä asiassa edetään suunnitelmallisesti, ja latujen osalta saatava säästö on pienempi kuin kevyen liikenteen väyliltä. Siksi ladut eivät ole ensisijainen kohde älyvaloille.

Testipätkällä älyvalot ovat osoittautuneet esimerkiksi lenkkeilijöille liian hitaaksi.

– Valot syttyvät heidän takanaan, vaikka pitäisi tietysti olla toisin päin. Nämä ovat asioita, jotka täytyy ratkaista ennen älyvalojen laajempaa käyttöönottoa.

Hinta on toinen seikka, joka hillitsee suurinta älyvalointoa. Kankaanpäässä valaistiin älykkäästi 1,5 kilometrin latu, ja tämä tuli maksamaan vajaat 70 000 euroa.

– Aika arvokasta se on, kuten uusin tekniikka aina. 70 000 eurolla tekee aika paljon kaikenlaista. Toisaalta emme voi tietää, kuinka paljon Kankaanpäässä on ollut valmista tekniikkaa käytössä vai onko liikkeelle lähdetty aivan tyhjästä.

Valtasola pitää mahdollisena, että ensilumen latu toimisi Imatralla älyvalaistuksen testauspaikkana latujen osalta.

– Ensilumen ladun käyttöaikana vuodenaika on tosin sellainen, että valot palaisivat joka tapauksessa lähes aina.

Imatralla on tällä hetkellä valaistuja latuja noin 40 kilometriä ja valaisemattomia saman verran.

Valtasola sanoo, että latuvalaistus on iäisyyskysymys, josta tulee palautetta joka tapauksessa.

– Yleensä valot sammuvat kello 22. Välillä valot paloivat myöhempään, kun sitä toivottiin. Sen jälkeen pyydettiin, että valot sammuisivat aiemmin.

– Älyvalaistus olisi ratkaisu tähän. Valot palaisivat aina juuri silloinen, kun kuntalainen niitä tarvitsee.

Pitääkö Imatran laduille saada älyvalot?

Ei tarvitse
57% (4 ääntä)
Kyllä
43% (3 ääntä)
Ääniä yhteensä: 7

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

Autoihinvaraosat.fi