Ruoka

Karahtiko laihdutuskuurisi taas kiville? Fiftaamisen valossa se on vain hyvä asia - näillä ohjeilla pääset alkuun

RUOKA 50:50-ruokavalion kehittäjä, sairaanhoitaja ja terveysjournalisti Nina Sarell kannustaa pullukoita lopettamaan itsensä rääkkäämisen.

Nina Sarell on Seinäjoella asuva sairaanhoitaja, joka on tehnyt pitkään terveysjournalismia Suomen johtavien asiantuntiojoiden kanssa. – 50:50 ruokavaliossa ei ole mitään uutta, olen vain yhdistänyt viisaimmat näkemykset, Sarell sanoo.

Susanna Mäki-Oversteyns

Satoja lehtijuttuja laihduttamisesta ja laihduttajista kirjoittanut Nina Sarell voi laskea sormillaan tuntemansa henkilöt, jotka ovat pudottaneet painoaan pysyvästi.

Hän tiivistää ilmiön niin, että mitä tiukempi rääkki laihduttaminen on, sitä lyhytkestoisempi on muutos. Projektin jälkeen laihduttaja palkitsee itsensä palaamalla vanhoihin tapoihinsa, kunnes on ehkä uuden projektin aika.

– Onnistunut laihtuminen ei ole projekti, vaan elinikäinen oppimisprosessi, joka ei lopu koskaan, Sarell sanoo.

– Ensin pitää tehdä rauha itsensä kanssa ja haluta keholleen hyvää.

Laihduttajien epäonnistumisten runsaus sai hänet kehittämään uuden ruokavalion, fiftaamisen, jonka hän nimeää painonhallinnan käyttöliittymäksi.

Ideana on koota ruokavalio 50 prosentin säännön mukaan: puolet tavallista, puolet terveellisempää. Lempeän ja pysyvän painonhallinnan teesit Nina Sarell on tallentanut nyt jo toiseen kirjaansa, tammikuussa julkaistuun Fiftaa itsesi kuntoon -keittokirjaan.

Hänen ruoka-ajattelunsa keskeinen viesti on pysynyt samana.

– Haluan ihmisten lopettavan itsensä rääkkäämisen ja kohtelevan itseään rakastavasti, Sarell sanoo.

– Painonhallinta tuo hyvää oloa vain silloin, kun se ei ole rangaistus.

Perusajatuksena ei pidä olla se, että itsessä on jotain "vikaa".

Hän neuvoo laihdutusta miettivää listaamaan ajatuksiaan paperille: Miksi haluan laihtua? Mitä sitten, jos epäonnistun?

Sen jälkeen on aika astella peilin eteen ja katsoa hyväntahtoisesti kehonsa ääriviivoja. Ennen ensimmäistäkään laihdutustekoa pitää itsensä hyväksyä myös kiloineen.

– Perusajatuksena ei pidä olla se, että itsessä on jotain "vikaa", vaan tarkoitus on vain alkaa tehdä itselleen hyviä, kokonaisvaltaista hyvinvointia edistäviä tekoja, Sarell painottaa.

– Sivutuotteena on todennäköisesti sitten painon putoamista jollain aikavälillä.

Fiftaamalla keventäminen tapahtuu vaivihkaa, vähän samaan tapaan kuin pienten lasten vanhemmat usein ujuttavat puolisalaa ruokaan kasviksia.

– Kaikki ruuat voi tehdä fiksummin, kun niin päättää, Sarell kannustaa.

Hän muistuttaa, että pinttyneimmätkin makutottumuksensa saa muutettua muutamassa viikossa.

Kevyemmän syömisen myötä keho alkaa kaivata terveellisempiä vaihtoehtoja.

Nina Sarell vakuuttaa, että pysyvä muutos onnistuu hiljakseen totuttelemalla.

Kiirettä fiftaajan ei kannata pitää.

– Sinulla on oikeasti koko loppuelämä aikaa syödä paremmin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat