Kaupungin virka-autot yhteiskäyttöön, hävikkiruokayrityksen houkuttelua – Lappeenranta innovoi vihreää tulevaisuutta

Ympäristöjohtaja Ilkka Räsänen kertoo, että muun muassa kaupungintalon edustan vanhat betonit viedään kierrätettäväksi.

Riina Haapala

Ympäristöjohtaja Ilkka Räsänen kertoo, että muun muassa kaupungintalon edustan vanhat betonit viedään kierrätettäväksi.

Riina Haapala

Lappeenranta on Suomen kärkeä, kun puhutaan päästö-asioista. Eikä suinkaan negatiivisella vaan positiivisella puolella. Lappeenranta on yksi niistä kunnista, joissa on onnistuttu kasvihuonepäästöjen vähentämisessä ja työ jatkuu edelleen.

– Muutamia vuosia sitten tuli huomattua, että Lappeenrannassa on tehty aika paljon käytännön asioita ympäristö- ja ilmastoasioiden suhteen. Lähdimme testaamaan, mikä on kantavuus viestinnällisesti ja osallistumalla kisoihin, kertoo ympäristöjohtaja Ilkka Räsänen.

Vuonna 2014 ja 2016 WWF nimitti Lappeenrannan Suomen ilmastopääkaupungiksi. Lisäksi vuonna 2016 kaupunki sai kolme kunniakirjaa niin sanotusti pyytämättä.

– Ulkopuoliset näkevät meidän vahvuudet, Räsänen sanoo.

– Tarkoituksena on kääntää työtä enemmän näkyväksi myös asukkaille.

Toimintaa tehdään asukkaille näkyväksi muun muassa viime vuonna julkistetulla Greenreality-toimintatavalla.

Kaupungin toiminnan lisäksi merkittävässä roolissa on asukkaiden aktiivisuus. Räsänen muistuttaa, ettei suurin osa ihmisistä ajattele maailmanparannusta kierrättäessään.

Lappeenrannassa kierrätetään kaikista jätteistä yli 90 prosenttia.

– En usko, että ihmiset kauheasti sitä miettivät. Meidän tehtävä on ohjata siihen suuntaan, että kierrätys tapahtuisi ilman suurempaa ajattelua, Räsänen toteaa.

Toinen merkittävä asia päästöjen vähentämisessä on liikenne. Räsäsen mukaan liikenteen merkitys korostuu erityisesti nyt, kun muilta osin on saatu päästöjä alemmas. Kaupungissa on Räsäsen mukaan kehittyvä joukkoliikenne ja kaupunkilaisia yritetään kannustaa kävelemään ja pyöräilemään.

– Pyöräilykään ei pelasta koko liikenteen päästöjä. Oman auton käyttö ja se, millainen auto on, Räsänen sanoo.

Lappeenrannassa on myös keskusteltu autojen yhteiskäyttömahdollisuuksista. Esimerkiksi suunnitteilla on, että kaupunkilaiset voisivat vuokrata kaupungin virka-autoja esimerkiksi iltaisin ja viikonloppuisin.

Kolmas merkittävä tekijä on asuminen.

– Voi vaihtaa vihreään sähköön, investoida aurinkopaneeleihin, maalämpöön tai ilmalämpöpumppuun, Räsänen luettelee.

Tosin tavallisen kerrostaloasujan ei kannata maalämpöön vaihtamista Räsäsen mukaan miettiä.

– Kaukolämpö on pääosin hyvin hiilineutraali.

Neljäs ja viimeinen merkittävä tekijä on ruoka.

– Jos syö naudanlihaa, niin se on niin sanotusti pahin syntinen, Räsänen sanoo ja myöntää heti perään syövänsä sitä itsekin.

– Sianliha on jo kymmenen kertaa parempaa, saati sitten kana, joka on 20 kertaa parempaa ja kalakin pääosin.

Räsänen kertoo myös, että Lappeenrantaan on houkuteltu lounaiden hävikkiruokaa myyvää yritystä. Ravintolat ilmoittavat palveluun ylijääneen ruoan ja asiakkaat voivat sen älypuhelinsovelluksen avulla ostaa.

Räsänen sanoo, ettei omasta vastuullisuudesta kannata kuitenkaan tehdä taakkaa.

– Jos tuhannet ihmiset tekevät tietyllä tavalla, tämän kokoisessa kaupungissa se jo näkyy.

Written by:

Riina Haapala

Ota yhteyttä

 

 

Autoihinvaraosat.fi