Paikalliset

Joutseno saa pitää asemansa myös jatkossa – vain pendolinot suihkivat ohi

HENKILÖJUNAT Vain pendolinot ohittavat Joutsenon pysähtymättä.

Ossi Boehn toivoo, että junat pysähtyisivät myös Lauritsalassa, missä henkilöliikenne lakkautettiin jo toukokuussa 1971.

Joonas Tapaninen

Vuoden 2009 alusta Lappeenrantaan kuuluneen Joutsenon asukkaat ovat ainakin yhdessä asiassa erityisasemassa. Siinä missä monien muiden taajamien ja myös lähikuntien asukkaat joutuvat aloittamaan junamatkansa Lappeenrannasta, pääsevät joutsenolaiset hyppäämään matkustajajunan kyytiin vain kilometrin päässä taajaman keskustasta sijaitsevalta rautatieasemalta.

Pendolinoja lukuunottamatta kaikki Helsingin ja Joensuun välillä liikennöivät matkustajajunat pysähtyvät Joutsenon asemalla. Kouvolan ja Imatran välisellä rataosuudella ei ole nykyisin Lappeenrannan ja Joutsenon lisäksi muita matkustajakäytössä olevia rautatieasemia. Luumäen Taavetissa henkilöliikenne lakkautettiin alhaisen käyttäjämäärän takia vuonna 2006.

VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen pitää erittäin epätodennäköisenä, että henkilöjunaliikenne Lappeenrannan seudulla lisääntyisi lähitulevaisuudessakaan. Myös lähijunaliikenteen käynnistäminen Lappeenrannan ja ympäristökuntien välillä on kiven takana. Sen sijaan Joutsenon asemalla junat tulevat jatkossakin pysähtymään.

– Alueellinen harkinta perustuu asukasmäärien kasvuun sekä siihen, miten työllisyystilanne alueella kehittyy, Vanhanen perustelee.

– Isoja rakenteellisia muutoksia tapahtuu erittäin harvoin ja Lappeenrannan seudulla sellaista ei ole näköpiirissä. Teollisuuden hiipumisen myötä näyttäisi ennemminkin olevan päinvastoin, sanoo Vanhanen.

VR:n kaukoliikenteen aikataulut vaihtuvat 11. elokuuta. Vuorotarjontaan ei ole Vanhasen mukaan tulossa muutoksia. Kouvolan ja Lappeenrannan välinen matka-aika sen sijaan nopeutuu hieman.

– Ainoa muutos koskee Intercity-junia, joiden matka-ajat tulevat lyhenemään noin viisi minuuttia, Vanhanen selvittää.

”Lähiliikenteestä olisi hyötyä”

Lauritsalalainen Ossi Boehn kaipaa lähijunaliikennettä Lappeenrannan taajamiin ja alueen muihin kuntiin. Tiistaiaamuna Kiteelle junalipun ostanut Boehn hyppäisi mielellään junan kyytiin kotikaupunginosastaan.

– Joskus 1970-luvulla siellä on tainnut olla asema, Boehn muistelee ja on täysin oikeassa.

Nykyisin junakohtauspaikkana toimiva Lauritsalan rautatieasema oli matkustajakäytössä vuoteen 1971 asti.

– Olisihan se hyödyllistä jos lähialueelle pääsisi junalla. Varmasti tulisi junalla matkustettua enemmänkin.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

Autoihinvaraosat.fi