Katsastus tiukkenee merkittävästi – Autoliitto: "Kohta auto hylätään aivan pikkuvikojen takia"

Autoliitto pelkää, että jo lähitulevaisuudessa ajoneuvoja hylätään katsastustilanteessa aivan pikkuvikojen vuoksi. – Kuvituskuva.

Arkisto

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kaavailee määräaikaiskatsastuksiin muutoksia, jotka johtaisivat yhä useamman auton hylkäämiseen korjauskehotuksen sijaan. Autoliiton mielestä moni kaavailtu tiukennus aiheuttaisi kuluttajille turhia kustannuksia ilman olennaista parannusta liikenneturvallisuuteen.

Autoliiton mukaan muuttuneet kriteerit johtavat toteutuessaan katsastettavien autojen sekä perävaunujen hylkäysten lisääntymiseen. Trafin tällä hetkellä lausuntokierroksella oleva määräysluonnos liittyy liikenne- ja viestintäministeriössä käynnissä olevaan katsastuslainsäädännön uudistamishankkeeseen.

Jos Trafin esitys toteutuu sellaisenaan, jatkossa muun muassa toimimaton rekisterikilven valo johtaisi hylkäämiseen korjauskehotuksen sijaan. Myös toimimaton ajovalo aiheuttaisi nykyisen korjauskehotuksen mukaan suoraan ajoneuvon hylkäyksen.

Autoliiton mielestä kriteerien tiukennus ei ole tarpeen, vaan se aiheuttaisi kuluttajille vain lisää vaivaa ja kustannuksia.

– Polttimo voi palaa katsastushallin ovella sisään ajettaessa. Tai sitten se voi palaa heti katsastuksen jälkeen. Jokainen normaali vastuullinen ihminen vaihdattaa polttimon, kun se ei enää toimi, muistuttaa Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.

– Toimimattomilla ajovaloilla ei tälläkään hetkellä ole käytännössä merkityksellistä roolia vakavissa liikenneonnettomuuksissa rekisterikilven valoista puhumattakaan.  

Määräyksen valmistelussa on Trafin mukaan otettu erityisesti huomioon katsastusalan toimijoiden näkemykset muutostarpeista.

– Toivottavasti tässä ei ole kyse siitä, että alalle halutaan hyvittää katsastuslainsäädännön uudistamisen myötä mahdollisesti harveneva katsastusväli, Tolvanen toteaa.

– Kriteerien tiukennuksessa pitäisi miettiä aina kokonaishyötyä suhteessa aiheutuviin kustannuksiin. Katsastuksen päätarkoitus on varmistaa, että liikenteessä olevat ajoneuvot eivät vaaranna liikenneturvallisuutta, ja että niiden päästöt ovat sallituissa rajoissa. 

Tolvasen mukaan nyt esitetyt muutokset eivät vaikuta kumpaankaan. Kyse on sääntelyn lisäämisestä, ei normien purkutalkoista.

 

Lisää aiheesta

Viime vuonna tilastohistoriaa: Näitä automerkkejä ei hylätty katsastuksessa kertaakaanKatsastus norminpurkutalkoisiin – katso tästä lupaillut lievennykset
Written by:

Jari Pietiläinen

Ota yhteyttä

Kommentit (20)

Kommentit

"Määräyksen valmistelussa on Trafin mukaan otettu erityisesti huomioon katsastusalan toimijoiden näkemykset muutostarpeista"
No ottaakos se Trafi jossain vaiheessa autoilijat myös mukaan ajatukseen. Vai ollaanko taas vain se maksava puoli.
Täytyy varmaankin kohta kaivaa aitan perukoilta isoisän tunturi ja ajella sillä. Kaikenlaisia uusia ajatuksia (rahastuksia) tässä maassa autoilijoille "myydään"

Mehupop

Tätähän jo Helsingin seudun katsastusmiehet noudattavat. Yli 200 000 km ajettu MB hylättiin kilometrien takia eikä nivellaakereiden kulumisen takia. Teollisuudessa laakerit vaihdetaan kulumisen eli välyksen suurentuman takia. Siksi en mene enää koskaan Konalaan katsastukseen.
Kilpailutetaan ensikatsastuksessa halvat hinnat ja kerätään kate uusintakatsastuksesta kurkkaamalla että onhan nuo nivelet vaihdettu.

Olli

Tämä on nimen omaan hyvitystä katsastusvälin pitenemisestä, jota ei tarvitsisi mistään syystä tehdä. Voi toki olla, että myydessään valtio lupasi jotain, jota ei nyt sitten pidetä muttei julkistetakaan. Tätä kannattaisi tutkia tarkemmin. On järjetöntä hylätä auto jonkin pikkuvian takia, joka edellyttäisi vain korjausmääräyksen.

Eki K

Alustavat tiedot (?) katsastusuudistuksesta ovat todella huolestuttavat. Jos ne pitävät paikkaansa ja vielä toteutuvatkin, pitää ajoneuvojen omistajien kuten myös kaikkien kansalaisten olla todella huolissaan. Lobbaajat ja ansaitsematonta etua saavat alan toimijat ovat saaneet tuolloin ylivallan asiantuntevasta virkamieskunnastamme.
Jo aiemmin ajokorttiasiat on vähin äänin ulkoistettu yhden yksityisen tahon hoidettavaksi viranomaistehtävinä (?). Pitää jälleen kysyä ovatko kansalaiset Trafin hallintovirkamiehiä varten vaiko ao. hallinto virkamiehineen kansalaisia varten. Vaiko Trafi alan toimijoita varten.

Nahkapää

Vainoharhainenko olen vai liian tuhdit aamukahvit, mutta sattuu kummasti ajankohta ikäänkuin olisi Bernerin kosto selkäänpuukottamisesta.
Jos näin on, niin jatkossa saadaan lisää normeja kaikella minkä laki sallii. Ihan vain siksi että äijäkerho käytti hyväuskoista eukkoa hyväkseen.

EX-työtön

Minun kokemukseni katsastuksesta on palaneen rekisterivalon osalta myönteinen. Katsastusmies kysyi saako hän vaihtaa sen. Tietysti saa, koska ei noita itse huomaa ja on turhan pieni työ vaivaan nähden mennä erikseen teettämään jossakin. Kerran myös valojen suuntausta on hieman justeerattu katsastusmiehen toimesta. Juuri näin sen pitää toimia, pienet työt palveluna katsatuksen yhteydessä. Hinnoittelu on myös ollut järkevää enkä ole enää muualla käynyt. Kyseessä A Katastus.

Pekka

Hylätään jo nyt, uusien autojen osto estetään verolla, liikenteen verotuotot menee j.kataisen palkkaan suurelta osin eikä teitten kunnossapitoon. Tiet ovat täynnä kuoppia jotka vaikuttavat liikenneturvallisuuteen paljon enemmän kuin palanut polttimo. Mitä tästä voi sanoa? ei ole edes aprillipäivä. Maastamuutto tarkoitus saada aikaan?

pertsa68

Ensi ilmoitetaan, että katsastuskerrat vähentyy, seuraavalla viikolle ne kuitenkin lisääntyy. Tyypillinen Sipilän hallituksen päätäntämenettely. Voittajana on suuret kansainväliset katsastusketjut jotka toimivat veroparatiiseissa.
Näin saadaan Suomi nousuun.

kooäm

Olen ymmärtänyt, että välttämättä katsastuskäytäntöjen muuttamisesta ei ole vastuussa Trafi, vaan EU:n direktiivit. Tässä kohdin täytyy sanoa, että kaikkeen ei pidä Suomen lähteä mukaan, koska nykyiset katsastuskäytännöt varmasti riittävän hyvät. Autoilijoiden entistä kovempi rokottaminen ei ole suotuisa kehityssuunta.

Johanna Vendelin

Ehkä enemmän pitäisi painottaa vuosikatsastuksia enemmän tienvarsitarkastuksiin joilla saataisiin karsittua vuosikatsastuksia tehokkaammin vaaraa aiheuttavat viat tai koko ajoneuvot pois tien päältä. Vaarallisia vikoja on myös uudemmissa ajoneuvoissa ennen ensimmäistäkään vuosikatsastusta. Samoin silloin paljastuisivat ulkomailla rekisteröityjen ajoneuvojen ilmiselvät viat.

realisti etsivä
Autoihinvaraosat.fi