Piilota X Palauta

Kreikka pakottaa Suomen maksamaan

152 Kommentoi

Kuka haluaa auttaa autettavaa, joka sylkee auttajiensa silmille? Kreikkalaiset osoittavat omalla käytöksellään, että kiittämättömyys on auttamisen palkka. Kaikki apu kelpaa hädässä ja sitä vaaditaan lisää, mutta itse itsensä auttamisesta kieltäydytään. Kreikkalaisten kyvyttömyys muodostaa hallitusta ja jatkaa taloutensa tervehdyttämistä johtavat siihen, että eurooppalainen yhteisvastuu kokee konkurssin. Vaikeuksissa olevaa naapuria ei enää auteta, sillä auttamisen poliittinen riski on kasvanut liian suureksi. Kreikka on valmis pettämään naapurinsa, kun se rikkoo valtiosopimukset ja jättää velkansa maksamatta mieluummin kuin kitkee korruption, veronkierron, huijaamisen ja tehottoman hallinnon. Suomelle se maksaa jopa neljä miljardia euroa.

Ranskan presidentiksi valittiin vasemmistopoliitikko Francoise Hollande, joka ilmoitti muuttavansa Euroopan talouskurisopimuksen. Hollande kosiskeli äänestäjiä sillä, että hän on valmis rikkomaan aikaisemmin tehdyt valtiosopimukset.

Samoilla teemoilla Kreikan vaalivoittajaksi nousi radikaali vasemmistopuolue, joka kieltäytyy noudattamasta avustusohjelman ehtoja. Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki on jo kiitellyt Kreikan vasemmiston antamia kannanottoja.

Ranskan ja Kreikan esimerkit osoittavat, ettei eurooppalaiseen sanaan ja sopimukseen voi luottaa.

Kuka pettää seuraavaksi?

Mikä estää, etteivät talousongelmissa painivat Portugali ja Unkari kieltäydy talousavun ehdoksi asetettujen uudistusten tekemisestä?

Epävarmuus syntyy siitä, ettei valtioiden harjoittamaa politiikkaa voida enää ennakoida.

Poliittinen epävarmuus on nyt eurooppalaista todellisuutta, kun se aikaisemmin liitettiin vain kehitysmaihin.

Valtiontalouksien romahduksen ja pankkisektorin ylisuurten riskien seurauksena läntinen teollisuusmaailma on täysin muuttunut.

Halua auttaa hupenee vähiin

Taloudellisten valtiosopimusten rikkominen merkitsee, että valtio jättää velkansa maksamatta.

Jos Kreikka olisi jättänyt velkansa maksamatta pari vuotta sitten, tappiot olisivat langenneet saksalaisten, englantilaisten ja ranskalaisten pankkien maksettaviksi. Kärsijöinä olisivat olleet sijoittajat. Eurooppaa rassaava pankkikriisi olisi paljastunut jo tuolloin.

Nyt maksajina tulevat olemaan eurooppalaiset veronmaksajat ja suomalaiset heidän joukossaan, sillä euromaat ovat lainoittaneet uudelleen ja taanneet Kreikan pankkivelat. Tämä tehtiin, jotta kreikkalaiset eivät olisi ajautuneet konkurssiin.

Kreikan alkuperäiset riskirahoittajat saavat rahansa, mutta hätäapua antaneet valtiot menettävät tukipottinsa. Suomen tappion arvioidaan olevan ainakin kaksi miljardia tai jopa neljä miljardia euroa.

On oletettavaa, että Kreikan demokraattisesti toteutettu taloudellinen tuho tulee koventamaan eurooppalaisia asenteita vaikeuksissa olevia maita kohtaan. Halu auttaa hupenee, mikä johtaa suuriin inhimillisiin kärsimyksiin ja suuren ihmisjoukon elämänlaadun romahdukseen.

Euroelämän suuri linjamuutos

Eurooppalaisessa elämässä on tapahtunut suuri linjamuutos, kun länsimaisen kulttuurin kehdosta, Ateenasta, on tullut eurooppalaisen talouden kaatopaikka.

Kulttuuri, taide ja historia ovat yhtä huonoja takeita tulevasta kuin menneisyydessä saavutetut taloudelliset tulokset.

Kreikan aktiivinen tuho voi kuitenkin olla myös ensimmäinen askel kohti tervehtymistä. Yli varojensa eläneet valtiot eivät voi enää luottaa siihen, että jatkorahoitus järjestyy yhteisvastuun kautta.

Nyt jokainen joutuu tulemaan toimeen omin avuin. Tämä vähentää moraalikadon vaikutuksia niin valtiontaloudessa kuin pankkisektorillakin.

Kreikka päättää oman kohtalonsa

Kreikkalaiset päättävät kesäkuun uusintavaaleissa omasta kohtalostaan. Mikäli radikaali vasemmistopuolue saa ennakoidun vaalivoiton, EU ja Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) sulkevat rahahanat.

Kreikka on maksukyvytön parissa päivässä, kansalaiset eivät saa pankeista säästöjään, virkamiehet ja yksityisten yritysten työntekijät eivät saa palkkojaan ja eläkkeet jäävät maksamatta.

Kreikan kaaos ja vallankaappaus

Kreikka joutuu taloudelliseen kaaokseen, jonka seurauksia on vaikeata ennakoida. Kaaos ja anarkia sopivat kuitenkin radikaalin vasemmiston suunnitelmiin, joilla nykyinen yhteiskunta- ja talousjärjestelmä on tarkoitus kaataa.

Kreikalla on kuitenkin hyvin väkivaltainen sisäpoliittinen historia, johon kuuluu myös sotilasvallankaappaus 1960-luvulla.

Sotilasjuntta esti kaaoksen, mutta hävitti demokraattiset kansalaisoikeudet. Kreikan asevoimat on varustettu nykyaikaisesti ja sotilasjohto on aikaisemmin pitänyt tarkkaan huolta eduistaan ja vaikutusvallastaan.

Äänestämällä toteutettu tuho

Kreikan demokraattinen tuho on kreikkalaisten kansalaisoikeus. Se ei kuitenkaan oikeuta heitä vaatimaan ulkopuolista talous- tai humanitaarista apua, jos maan köyhimmät ja lapset joutuvat inhimilliseen hätään muun muassa elintarvikkeiden loppuessa.

Avoin kysymys on mahdolliset pakolaisvirrat, kun kurjuus ja kaaos ajavat kreikkalaiset ulkomaille.

Kenellä on velvollisuus maksaa heidän ylläpitonsa, kun he ovat itse äänestäneet oman taloudellisen tuhonsa?

152 kommenttia Kommentoi

Kommentit

16.5.2012 23:17

"Kreikkalaiset päättävät kesäkuun uusintavaaleissa omasta kohtalostaan. Mikäli radikaali vasemmistopuolue saa ennakoidun vaalivoiton, EU ja Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) sulkevat rahahanat."
Tilanne on tuskin näin synkkä.
Näinkin voi käydä:

Kreikan perinteiset valtapuolueet (PASOK ja Uusi demokratia) ovat salaa neuvotelleet EU:n komission ja IMF:n kanssa. Mutta neuvottelujen tulos pidetään salassa.
Kesäkuun vaaleissa Kreikan perinteiset valtapuolueet saavat jälleen vaalitappion. Mutta ne muodostavat vähemmistöhallituksen, joka neuvottelee sopimuksen: Kreikan velkojen takaisinmaksuaikaa pidennetään 5 vuodella ja Kreikka saa 5 korotonta vuotta (2012 - 2017).
Tämä sopimus pelastaa osapuolten kasvot: EU:n komissio, IMF, Kreikan perinteiset valtapuolueet, Kreikan oppositiopuolueet ja Kreikan tukivaltioitten hallitukset.

Euromaitten veronmaksajat huokaisevat helpotuksesta, koska näitä on peloteltu kauhuskenaarioilla:
- Kreikka ei maksa tukivaltioitten myöntämiä velkoja, vaan tukivaltioitten veronmaksajat maksavat ne.
- Kreikan talous romahtaa, jolloin syntyy voimakas siirtolaisuus Kreikasta muualle EU:hun. Tämä pahentaa muitten EU -maitten työttömyyttä ja aiheuttaa paljon sosiaalikuluja.
- Kreikka joutuu poliittiseen sekasortoon.

17.5.2012 09:19

Ei vähemmistöhallitusta voi muodostaa eikä se voi tehdä sopimuksia, joita parlamentin enemmistö ei hyväksy.

16.5.2012 23:25

Kreikan kansalaiset eivät när mitään muuta kuin kuin omat kotikulmansa, eivätkä tietenkään ole silloin valmiita rajuihin säästötoimiin, koska tilanteen aiheuttaja on joku muu kuin he itse. Melko luonnollista.
Etelässä ei kuitenkaan olla niin pitkämielisiä kuin meillä Suomessa. Jos siellä päättäjät töppäävät rankasti, ne laitetaan vaihtoon, ja saman tien, eikä haluta hyväksyä pankkien ja sijoittajien tukemista tavallisen veronmaksajan rahoilla.
Meillä Suomessa taas tuetaan MUITTENKIN maitten pankkeja ja sijoittajia... veronmaksajiemme rahoilla.
Perussuomalaiset sanoivat jo vuosia sitten, ettei Kreikkaa (ja muutamia muita) tule ottaa mukaan EMU:un mukaan alkuunkaan, koska eivät tule hoitamaan asioitaan!
Kuka kuunteli, ei kukaan, ja tässä ollaan nyt sitten. Vaikka Kreikka saataisiin ulos (lopulta) heti nyt, niin silti se maksaa paljon myös Suomalaisille! Mitä kauemman kestää, sitä kalliimpaa meille.

17.5.2012 22:30

Samaa mieltä minäkin. Tulee mieleen pitkään kokeiltu mikrosiru- tai 666-systeemi, ettei kolikoita ja seteleitä jatkossa käytetä, kun olen seurannut nykyistä talouskriisiä, minkä varjolla asiaa viedään eteenpäin. En usko, että vähemmällä kukaan pääsee kriisistä, vaikka yrittävät kuinka rikkaimmat.

17.5.2012 09:42

Tässä keskustelussa tuoksahtaa jälleen erityisesti oikeiston suosima ajattelu: on vain yksi oikea vaihtoehto. Se on hieman halpa lähtökohta. Aina on olemassa erilaisia vaihtoehtoja, kyse on vain niiden vaihtoehtojen hintalapuista sekä siitä kenen maksettavaksi kyseinen hinta tulee.

Kyse on myös paljon merkittävämmästä asiasta kuin vain rahasta. Länsi-Eurooppalainen vapaa demokratia on kriisissä. Nyt punnitaan sitä, että onko pankkien ja markkinavoimien ylivalta se "ainoa" tie vai tarjoaako demokraattinen päätöksenteko sille sittenkin vaihtoehdon.

Voi olla, että tietämättämme katselemme historiallista käännekohtaa juuri tämän kysymyksen ympärillä. Markkinavoimat, IMF ja EU ja EK ovat kaikki instituutioita, joita ei ole valittu demokraattisesti. EU:lla sen enempää kuin markkinavoimillakaan ei ole "polista" eikä "demosta".

Kiinnostava sattuma lienee, että näyttämönä on juuri demokratian kehto, Kreikka.

24.5.2012 02:55

Keskustelussa tuoksahtaa perussuomalais-kokoomuslainen miehinen öykkärilinja, joka kuvaa muutenkin lehden linjaa.

17.5.2012 10:01

Kreikka on tehnyt näin 5 kertaa histoorian kulussa,joten tämä tulee olemaan 6kerta kun velat jää maksamatta.Salaliitto teoriaa ei löydy vaan kuukauden sisällä Kreikka on ulos eurosta ja sillä sipuli.Kreikkalla on melkein pahempi effekti Suomen taloudelle tällä hetkellä koska pelko Suomessa jo suurta luokkaa joka on johtanut siihen että yritykset ja ykstyiset kuluttujat on laittaneet lompakonsa kiini joka johtaa vääjämättä suurempaan työttömyyteen ja verotulojen vähenemmiseen.Unelma olisi että Kreikka uutisointi päättyisi kun Kreikka on ulos Eu.sta,mutta toisaalta jos Espanja,Italia uutiset jatkuu huonona niin voimme jo julistaa laman Suomen koska niistä aloista mistä mulla on tietoa niin rattaat on pysähtynyt jo pahasti ja voi olettaa että suurin effekti tulee syksyllä jos epävarmuus jatka nakertamista.

17.5.2012 11:45

Jos ja kun Kreikka menee maksukyvyttömäksi, onko siinä eroa millä valuutalla se sen tekee?
Kun vararikko tapahtuu Euro valuutalla eli jätetään velat maksamatta ja Eurot saamatta maan ulkopuolelta. Silloin maa on lähes Euroton maa.
Kun siirrytään drakmaan, niin silloin maa on drakmaton maa , kunnes drakmoja jostain ilmestyy.
Kummassakin tapauksessa muu Eurooppa on epävarmassa tilassa.
Saas nähdä kuinka käy.

17.5.2012 12:22

Aikaisempaan lisäys.
Veikkaan, että Kreikka jää ilman omaa valuuttaa konkurssin jälkeen ja jää käyttämään Euroja. Niillä on edelleen ostoarvoa. Niiden saanti vaan tulee olemaan vaikea, turisteilta kaiketi helpoimmin. Eli Kreikka jää Euron käyttäjäksi, ilman keskuspankin tukea.
Ehkä sitten myöhemmin vaikkapa vuoden kuluttua se saattaa sitten sirtyä drakmaan. Sitä sitten devalvoitaisiin vahvasti.
Tuskin kukaan enää lisää maksaa suoraan Kreikalle mitään. Kreikkalaisten pankkitilien tämänhetkinen nostovauhti voi ratkaista Kreikan tilanteen jo ennen kesäkuun vaaleja.

17.5.2012 13:00

Näyttää toteutuvan se mitä edellisten eduskuntavaalien aikoihin jossain keskusteluketjussa pähkäilin. Ensin hoidetaan uusilla lainoilla Kreikan velkojien saamiset. Uusille lainoille hankitaan varmat takaajat ja maksajat, sen jälkeen Kreikka saa mennä.

17.5.2012 18:16

Euro vaikuttaa samanlaiselta hallitsemattomalta korttitalolta kuin jenkkien finanssimaailman johdannaismarkkinat jokunen vuosi sitten.

Kaikki rahoitusalalla tiesi kuplan puhkeavan (perustui puhtaaseen kusetukseen) - sen sijaan vaikutukset oikeaan reaalitalouteen olivat pelottavan arvaamattoman oloisia. Kun pamahti niin luonnollisesti kaikki pyrittiin hyssyttelemään - mm. Suomessa pankit saivat itse sanoa tulevat omasta mielestään tulevat luottotappiot, eli käytännössä niille annettiin päätäntävalta siihen paljonko ne haluavat maksaa veroja. Halu ei jostain syystä ollut kovin suurta.

17.5.2012 22:29

Ongelman ratkaisu:
- Valtion rajat ovat siksi, että rajojen sisäpuolella asuvien hyvinvoinnista voidaan pitää huolta.
- Valtion oma raha on siksi, että sen arvoa voidaan säädellä kansan osovoiman ja tuottavuuden mukaan.
- Valtion rajalla tullit on siksi että, myytyjen ja ostettujen tuotteiden hintaa voidaan säädellä kansan ostovoiman mukaan.

Yllämainituilla kolmella asialla saadaan esimerkiksi Kreikassa asiat järjestykseen.

18.5.2012 00:02

Olisitte kuunelleet Soinia, kun hän jo monta vuotta sitten totesi, ettei Kreikan rahoittaminen toimi ja se joutuu saneeraukseen ja ulos eurosta. Nyt menee Suomelta 2 miljardia kankkulan kaivoon. Miettikää vähän kuka meillä puikoissa on.

18.5.2012 06:59

Soinin puheet eivät vaikuttaneet Kreikan tilanteeseen mitään.
Jos Suomi olisi onnistunut saamaan Kreikan nurin jo 2010 olisimme menettäneet n. 2.9 miljardia saataviamme heti. Eli kriisit maksaa, halusimme tai ei.
Suurin lasku tullee vientimaidemme ostokyvyn heikkenemisestä ja siinäkin olemme voimattomia.
Oman talouden hoito on ainoa, missä voimme vaikuttaa.

18.5.2012 09:14

Kaikki oikeat yksityiset analyytikkot on varoittaneet tilanteesta koko ajan,mutta kun kuunnellaan vaan näitä valtion omia jotka on mitä on.Ei tähän Soinia ole tarvittu hän on vaan siteranut näitä talousguruja jolla on tietoa.Roubini,Suomen Thörnqvist ja moni muu on ennustanut koko ajan että euro hajoaa 80% toden näköisyydellä ja sitten vasta ongelmat alkaa kun Espanja ja Italia sylissä.

21.5.2012 18:04

Soini on ainoa poliitikko eduskunnassa joka on uskaltanut sanoa sen ääneen, varsinkin kokoomus valehtelee Suomen kansalle.

21.5.2012 18:46

Sanomiset ei riitä ku ollaan kusessa... tarvitaan tekemisiä, ei puskasta huutelemisia.

18.5.2012 09:29

Sitten Timo Erikille niin oman talouden hoito tässä mahdottomassa tilanteessa tulee olemaan lähinnä pitkiä säästölistoja koska veron korutukset ei auta yhtään kun kulutus laskee selvästä ja työttömyys nousee ilmeisesti jopa rajustikin.Sen voin myös lisätä että meidän yrittäjien kauppanteko jo hiljentynyt kovasti ja parempaa ei ole tiedossa niin meidän tuloksilla ei paljon veroja kerry ja porukkaa joutuu laittaa pihalle jos sitten haluaa tai.Verot jäävät ilmeisesti virkamiesten maksettavaksi kun nolla tuloksista on vaikea nyhjästä ja pääomatulot häviää kokonaan tai laskee rajusti.Siiinäpä aivotrustilla Jutta ja Jykällä on miettimistä kun menivät nostamaan veroja väärässä paikkassa ja kulutus on pysähtynyt pahasti jopa jo ennen korotusta.Rajuimmat laskut on jo palvelualoilla,asuntokauppassa,rakentamisessa osittain,autokauppa on sitten seuraava ja nykii jo lista lopputon niin millä Suomi velkansa maksaa kun ei kuluteta koska nakertava epävarmuus pitää lomppakot kiinni.Kreikka pelon takia joka alkoi pahana viime vuoden elokuussa Suomen yrittäjät jo mennettäneet miljoonia kauppan teossa kun kukaan ei uskalla tehdä mitään.Pien yrittäjistä alle 10 hengen työllistävissä yrityksissä tänä vuonna niin jo 27% maksuvaikeuksia ja taantuma vasta alkanut.

18.5.2012 09:47

Soini on varoittanut, mutta mitä ovat tehneet hallituspuolueet ivanneet ja pilkanneet, onneksi Soini ei ollut ostettavissa ministerisalkusta. Luulen että vieläkin Käteinen ja urputtaja Urpilainen ovat työntämässä Kreikkaan muutaman miljardin, kun pelkäävät niin että, tosiasia on Kreikka ei selviydy milloinkaan veloistaan ja Kreikka jättää euron, sekä heidän pelkät tyhjät sopimukset että ostetut vakuudet tulevat julki, mitä keksivät taas kerran selitykseksi. Käteinen ja Urpilainen ovat hokeneet suu vaahdossa, että ei leviä, on pakko antaa loputtomia tukipaketteja ja niitä on annettu kiitettävästi ja mites on käynyt, jokaisessa etelän vetelien maassa on paha kriisi päällänsä, eli elvytys on pahentanut tilannetta, halusipa sitä jotkut uskoa tai ei, mutta se vaan on totuus. Mitä tulee vientiin, viime vuonna olimme miinuksella , sekä koko tämä alkuvuosi, eikös tämä ole aivan päinvastoin, mitä EU uskovat hokevat, että on välttämätöntä olla tässä tuhoon vievässä liitossa juuri viennin takia, työllisyys piti olla jokaisessa EU:n maassa lähes nollassa, vaan mites on? Lusikka kauniiseen käteen ja on myönnettävä , ei toimi tämä EU, liian eritasoisia maita, ja lisää haalitaan takapajuloita, mitenkä voisi onnistua, ei mitenkään. Esim. etelän vetelien ihmisten ajatusmaailmakin on jo aivan eri sfääreissä kuin esim. Pohjoismaissa, kuka osaa eniten kikkailla, että ei joudu maksamaan veroja on sankari, meillä taas saamme syntymässä jo vahvan perimän, että veroja maksetaan joka tulosta. Meillä on aina voinut luottaa ainakin ennen suomalaisen suulla sanottuun sanaan, sekin on etelässä aivan toista.

18.5.2012 10:16

Pistää hymyksi vakava asia, siis tuo porvareiden pelottelu suomalaisille, jos iso paha vasemmisto voittaa maailma kaatuu. Ja kaatuuhan se, nimittäin nykyinen pyramidihuijaus eli markkinakapitalismi. Varmasti pankkeja kaatuu ja muuta, mutta nyt ollaan ottamassa isoa askelta kohti nykyisen järjestelmän purkamisesta jossa pankit, markkinavoimat vie ja kansa vikisee. Valta kansalle, ja uutta järjestelmää rakentamaan. Perimmäinen kysymys, onko talouskasvu koko elämän perusta, vai olisiko riittävät perustarpeet ilman tolkuttomia tuloeroja ja muita lieveilmiöitä SE juttu?

18.5.2012 10:23

Perussuomalaiset ovat jo kaksi vuotta paasanneet miten käy kun rahaa vain lapataan Kreikkaan. Perussuomalaisilla olisi ollut toimiva ratkaisu ongelmaan, mutta nyt ongelmat ovat vain pahentuneet ja samalla suomalaisten elintasoa ollaan ajamassa kunnolla alas. Alasajo ei tosin koske elintasopakolaisia, vaan heille syydetään rahaa vähintään entiseen malliin. Suomalaisista veronmaksajista viis. Suomalaiset eliittivirkamiehet jotka ovat saaneet suojatyöpaikkansa suhteilla ja sukulaisuuden perusteella ovat rikollisia. Lähes päivittäin on nyt uutisissa lukenut kiinnijääneistä lahjotuista virkamiehistä. Tämä tahti tulee vain jatkumaan koska korruptiota tai suojatyöpaikkoja on maassamme todennäköisesti suurimmassa osassa virastoja.

18.5.2012 11:19

"Perussuomalaisilla olisi ollut toimiva ratkaisu ongelmaan,"

Joo... niinpä todella on... oppositiostahan Isänmaan asioita on tähänkin saakka hoidettu.

18.5.2012 11:32

Viisaana ihmisenä ymmärrät varmaankin että jos Perussuomalaiset olisivat lähteneet hallitukseen jossa olisivat joutuneet toimimaan Kokoomuksen käskyläisinä, olisi tilanne ollut sama kuin nytkin. Siksi he eivät lähteneet semmoiseen hallitukseen missä eivät voi toteuttaa omaa politiikkaansa joka olisi ollut ainoa järkevä vaihtoehto tässä tilanteessa. Ylivelkaantumista ei hoideta ottamalla lisää velkaa, vaan leikkaamalla julkisen sektorin paisuneita suojatyöpaikkoja ja tämä sama tilanne on nyt käsillä myös Suomessa. Meillä valtionvelka on kasvanut vuosittain miljardeilla ja tämäkin ylivelkaantuminen olisi saatu helposti loppumaan jos elintasopakolaisten ottaminen olisi lopetettu ja tuhansista valtion suojatyöpaikoista olisi heivattu ihmiset mäkeen.

18.5.2012 11:39

Hauskaa sekoilua toi sun tarinointis. Omaa politiikkaansa pääsee toteuttamaan Suomessa vasta kun on 101 kansanedustajaa - PerSuille sellainen asema ei ole näköpiirissä, ei ainakaan lähivuosisatoina. Toinen mihin kannattaa kiinnittää huomiota on tuo maininta valtion suojatyöpaikoista = ensin vaaditaan lisää poliiseja ja sotaväkeä... ja toisesta suupielestä heitä ollaan kengittämässä kortistoon... eli linjakasta meininkiä. Onneksi Suomen kansa, saati äänestäjät, eivät ole idiootteja... vain noin 20% oli viime vaaleissa, seuraavissa enää 10%.

18.5.2012 11:49

Ongelma nykyhallituksessa on se siellä on yksi määräävä puolue Kokoomus ja muut jotka toimivat sen käskyläisinä. Jos Perussuomalaiset olisivat olleet suurin puolue, toimisivat muut puolueet todennäköisesti perussuomalaisen linjan mukaan jotka ovat mukana hallituksessa. Tämä on tätä suomalaista konsensuspolitiikkaa joka ei johda mihinkään hyvään jos väärä puolue on suurin. Jos nykyhallituksen ministerit ovat kerran niin taitavia, miksi eivät sitten katkaise velkaantumista saman tien? Syy on yksinkertaisesti se etteivät he osaa eikä heitä kiinnosta se. Kun saavat tarpeeksi kyykyttää suomalaisia, ei heillä ole huolen häivää. Suojatyöpaikoista puhuttaessa on aivan asiatonta alkaa puhumaan esimerkiksi poliiseista koska he eivät ole suojatyöpaikoissa. Suojatyöpaikat ovat niitä missä ei tehdä mitään oikeata työtä, vaan lähinnä pyöritellään A4-papereita paikasta toiseen, istutaan palavereissa muiden suojatyöläisten kanssa konferessikeskuksissa ja ravintoloissa.

18.5.2012 13:04

"Suojatyöpaikat ovat niitä missä ei tehdä mitään oikeata työtä, vaan lähinnä pyöritellään A4-papereita paikasta toiseen, istutaan palavereissa muiden suojatyöläisten kanssa konferessikeskuksissa ja ravintoloissa."

Niinpä... kuten esimerkiksi palotarkastajat... jotka tosin ovat kuntien palkollisia... vai ovatkohan he sittenkin alueellisen pelastuslaitoksen väkeä... eli valtion palkollisia:-)))

18.5.2012 12:00

Onhan se tosi "järkevää", että esim. Porvoon koulutoimessa on tuplamiehitys koulutoimessa, omat pomot sekä suomen- että ruotsinkielisille. Ja "järkevää" on myös 5 vuoden irtisanomissuoja henkilökunnalle kuntaliitosteh yhteydessä. Eli paljon on turhaa läskiä julkishallinnon organisaatioissa ja olisi ns. kirveelle töitä. Ei toki kaikissa henkilöstöryhmissä.

18.5.2012 10:27

Olli Rehnin roolia ei kannata unohtaa tässä syöksykierteessä, ennen laajentumisasioista (kaikki mukaan) vastannut ja nyt talousasioista (valvonta retuperällä) vastaava komissaari.

18.5.2012 11:30

Suomen tappioiden suuruus ei ole vielä tiedossa, koska rahansiirtoja Kreikalle ei ole lopetettu. Helleenit pelaavat sellaisen pelin, että lypsävät vielä lisää rahaa mahdollisimman paljon ennen kuin ovat pakotettuja toteamaan virallisesti, että Kreikka ei maksa velkojaan.

Espanja on pullahtamassa tukirahan saajamaaksi. Se on todella vaarallinen uhka Euroopan taloudelle.

18.5.2012 13:10

Aika käsittämätöntä että vieläkin näin hanakkaasti täällä puolustellaan tuota Kokoomuksen "mulle kaikki"politiikkaa. Eiköhän suunta jo viimeistään nyt ole näkyvissä mihin se on johtanut!Ja olihan kommentti tuo "Kaikki oikeat yksityiset analyytikkot on varoittaneet tilanteesta koko ajan,mutta kun kuunnellaan vaan näitä valtion omia jotka on mitä on.Ei tähän Soinia ole tarvittu hän on vaan siteranut näitä talousguruja jolla on tietoa" Mitä helvetin väliä sillä on ketä on siteeranut jos on oikeassa ollut! Vielä kun muut päättäjät saataisiin kuuntelemaan näitä puolueettomia ammattilaisia. Ja Tarkkailijalle vielä että kyllä ne idiootit taitavat löytyä ihan muualta kuin siitä 20%:sta. Joka taitaa ensi vaaleissa vielä nousta. Nyt täytyy oikeasti saada jotain tolkkua päätöksien tekoon. "Ja kaatuuhan se, nimittäin nykyinen pyramidihuijaus eli markkinakapitalismi!" Tämä on aivan varma!=)

18.5.2012 13:15

"Tarkkailijalle vielä että kyllä ne idiootit taitavat löytyä ihan muualta kuin siitä 20%:sta. Joka taitaa ensi vaaleissa vielä nousta."

Lyömmekö vedon tuosta noususta... eli PerSujen kannatus on siis yli 20% seuraavassa ek-vaalissa... vai emmekö lyö:-)))))))????????????

"Ja kaatuuhan se, nimittäin nykyinen pyramidihuijaus eli markkinakapitalismi!" Tämä on aivan varma!=)"

Niin uskoivat stalinistitkin... ja Paavo Väyrynen... kääntäen... että Neuvostoliitto on ikuinen:-))))))))))

18.5.2012 13:16

Ne idiootit löytyy niiden duunareiden ja normiväestön keskuudesta jotka äänestävät kokoomusta joka vaaleissa koska se on muotia! Lähipiiristäkin löytyy niitä ikäväkyllä useampi.

18.5.2012 14:04

Erittäin hyvä huomio, olen itse havainnut saman ilmiön. Kun äänestetään kokoomusta, toivotaan että menestys ja raha ikäänkuin maagisesti tarttuisi itseenkin.

18.5.2012 13:58

Merkel sai 930 euron palkankorotuksen kuussa. Ensimmäisen 12 vuoteen. Suomessa näitä jaellaan kunnissa hyvä veli- ja hyvä sisko- verkostoille kvartaalipohjalta. Ranskassa ministereiden palkkoja leikattiin 30 %. Mitähän
sieltä on tulossa esiin? A-studio kertoi 16.5. että Kreikka on mennyt modernina
valtiona (vuoden 1829 jälkeen) viisi kertaa konkurssiin, viimeksi 1932. Rahoitusta maa on kuitenkin saanut ollessaan etuvartiona Venäjää ja Turkkia vastaan. Toisin sanoen Ranska, Englanti, USA ja Saksa ovat joko harjoittaneet
suurvaltapolitiikkaa tai myyneet aseita ja Kreikka on vuoroin ostanut ja
vuoroin jättänyt maksamatta. Nyt siis on taas konkka tulossa ja uusina uhreina
Suomen rehelliset veronmaksajat.

18.5.2012 14:37

Kaikki haluavat kuulua voittajiin. Nämä ovat mielikuva-asioita. Aivan samoin suomalaisten eurooppalaisittain korkea EU- ja eurointo johtuu siitä, että haluamme niin perkeleesti tuntea olevamme eurooppalaisia, että se saa maksaa ihan mitä tahansa.

18.5.2012 15:04

Palotarkastajat tekevät erittäin tärkeätä ennakoivaa työtä tulipalojen ehkäisemiseksi.
Etkö Kaverini Tarkkis tosiaan tiedä, kenen palkkalistoilla he ovat? Hmm. Jos puhutaan
turhasta paperinpyörityksestä, niin ammattiyhdistyksestä löytyy sellaisia eri muodoissa.
STTK pahimmasta päästä. Ei kai kovin vierasta?

18.5.2012 15:44

Suomen hallitus on osasyyllinen tilanteeseen. Jos kaksi vuotta sitten ei olisi lähdetty tuohon tukihommaan mukaan, niin silloin maksajina olisivat olleet Kreikkaa älyttömästi lainoittaneet tahot. Nyt poliitikkojen hölmöilyn vuoksi suomalaistenkin veronmaksajien rahaa meni lainoittajille, eikä Kreikka hyötynyt siitä yhtään mitään.

18.5.2012 16:09

Etkö ihan oikeasti ymmärrä mitä tarkoittaisi eurooppalaisen rahoitusjärjestelmän romahtaminen... sen rinnalla jokunen suomalainen "poliitikko" tai etelän oliivipelle ovat makkelikamaa.

18.5.2012 16:05

Vanhanen, Katainen sekä Kiviniemi, Urpilainen. Siinä koko syntisäkki. Tavalliselle kansalle
valehdeltu koko ajan. Sama jatkuu, ei muutosta.

18.5.2012 16:31

Aivankuin sinä Kaverini ymmärtäisit koko palettia, kunhan makellat. Aina on näitä pirun
seinään maalaajia. Tarkkis yksi. Yksikään meistä kirjoittajista ei pysty näillä kirjoituksilla
edes ymmärtämään tätä hässäkkää. Saati muuttamaan sitä. Jos Kreikka romahtaa tai ei.
Eurooppalainen rahajärjestelmä on sensuuruinen juttu, että siitä ei ymmärrä edes rahami-
nisterit, puhumattakaan pienemmistä kansanedustajista tms. Se karavaani jatkaa kulkuaan
vaikka helvettiin asti, ensi luokassa tosin!

18.5.2012 16:34

Sitä eurooppalaista rahoitusjärjestelmää on nyt pidetty väkisin pystyssä suomalaistenkin miljardeilla, eikä ole muuta saatu aikaiseksi, kuin pitkitettyä ongelmaa!
Ei velka vähene sillä, että otetaan lisää velkaa!
Kaikki EU -maat ovat jatkuvasti ottaneet lisää velkaa ja sitoutuneet maksamaan muidenkin velkoja, joskus tuo korttitalo väkisinkin romahtaa!

18.5.2012 16:58

Tämä loppuu ja käntyy heti kun euro ja eu hajonnut.Pohjasta ne noussut alkaa ei edes takaisin soutamalla.

18.5.2012 17:27

Ei kai tässä loppujen lopuksi kreikkalaisia autettu, vaan - kuten tapana - rahoituslaitoksia.

Sinne ne rahat meni, niiltähän ne epäkurantit velat ostettiin.

Vaihtoehtona olisi ollut luottotappiot pankeille ja rahoituslaitoksille, mutta hyi sentään, eihän ne voi omien pisnestensä riskejä kantaa.

Mutta kuten Sampo -pankin pääekonomisti tänään totesi, eihän tämä nyt ole mikään iso asia. Enään. Kun pari miljardia tuli suomalaisten veronmaksajien maksettavaksi ja 100 miljardia kaikille eurooppalaisille euroalueen ihmisille yhteensä.

Ei se ole iso asia. Olisi ollut jo pankit olisivat ne joutuneet maksamaan,mutta onneksi ei.

On se hienoa, että pankkipalvelut on arvonlisäverosta vapaat ja pörssikauppa varainsiirtoverosta. Niiden varassa meillä elämä on. On pakko olla sillä vähemmän tärkeitä asioita - kuten ruoan tekoa ja asuntojen rakentamista ja kauppaa - verotetaan ns. täysillä, mutta näitä elintärkeitä toimintoja, eli pankki- ja pörssitoimintaa, ei.

Kato verotuksella ohjataan tätä yhteiskuntaa, kuten tukipolitiikalla. Jos tulee nälkä niin syö netistä saatavia velkakirjoja ja jos tulee kylmä niin lämmittele tällä finanssipolitiikan turhuuden roviolla.

18.5.2012 17:38

Jurpo oikeassa. Jos mökin mummo joutuu laitokseen lopulta, niin tiukataan tilejä. Juu, on.
Tiukataan omaisuutta. Juu, on tuo mökki. Jaha, vai niin, hoitomaksu on sitten tämä, kun on
omaisuutta. Aika korkea. Mummo siihen, entä jos myyn tuon mökin? Vastaus: No, sitten
teillä on rahaa tilillä. Hoitomaksu taas korkea. Mitä me tästä opimme? Oik. emme mitään.
Yhteiskunnasta emme pääse koskaan eroon, halusimme tai emme. E U sama juttu.

18.5.2012 18:12

"Etkö ihan oikeasti ymmärrä mitä tarkoittaisi eurooppalaisen rahoitusjärjestelmän romahtaminen... sen rinnalla jokunen suomalainen "poliitikko" tai etelän oliivipelle ovat makkelikamaa."
Voi p...kele mikä kommentti. Näin ajattelevien kokoomuskavereiden takia meillä nämä ongelmat juuri ovat!

18.5.2012 23:01

Ei eurooppalainen rahalaitosjärjestelmä ollut vaarassa Kreikan takia, vaan rahalaitospelurien voitot.

Kreikan velkakriisin vaikutus rahalaitoksiin olisi voitu järjestää näin:
- Kreikan velkojen takaisinmaksua olisi siirretty esim. 5 vuotta.
- Kreikalle olisi myönnetty nollakorkoista aikaa esim. 5 vuotta.

Jos euron inflaatio olisi ollut n. 3 % vuodessa, Kreikalle lainoja antaneet rahalaitokset olisivat menettäneet n. 15 % Kreikan -lainojensa realiarvosta 5 vuodessa. - Näin pieni tappio ei olisi ollut ongelma rahalaitoksille.

Tässäkin vaihtoehdossa Kreikan valtio olisi joutunut säästökuurille, koska lisää (netto)lainaa ei olisi myönnetty Kreikalle.

Jos Kreikka olisi siirtynyt drakmaan, niin Kreikka olisi voinut käyttää setelipainoa, kun verotulot eivät riittäisi menoihin.

18.5.2012 19:52

Ei kai Tarkk- Aulis mikään kokoomuslainen? Selvä sosdem ainakin vitt, anteeksi mielipiteis-
tään viitaten. Asiasta en mitään tiedä, mutta kunhan vit....... Hyvä mies, mutta puolue pilas.
Nyt kyllä tarpeeksi saatu tätä ns. asiantuntemusta tältä suunnalta. Kuntaliitosasiassa tietämys
kuin hevonen (Siuntion) veteen paskantaisi. Plop, plop.

18.5.2012 23:33

Nyt EU:n komissio myöntää julkisesti kauppakomissaari Karel de Guchtin suulla, että EU:n komissio ja EKP (Euroopan keskuspankki) valmistelevat suunnitelmaa, jolla varaudutaan Kreikan eroon eurosta. (http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2012/05/18/nyt-se-paljastui-eulla-on-kreikka-hatasuunnitelma/...)

Jos Kreikka siirtyy drakmaan, niin euromaitten veronmaksajien ei enää tarvitse rahoittaa Kreikan valtion budjetin alijäämää, vaan Kreikka voi käyttää setelipainoa.

Kreikan valtion budjettialijäämä prosentteina bkt:stä (ks. Wikipedia/Greek government-debt crisis/Causes/(taulukko)):
- 2007: -6.5
- 2008: -9.8
- 2009: -15.6
- 2010: -10.3
- 2011: -9.1
- 2012: -7.0 (ennuste)

19.5.2012 02:43

Saksan hallitus valmistelee strategiaa, miten varaudutaan siihen, että Kreikka eroaa eurosta (http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2012/05/18/schauble-povaa-jopa-kahden-vuoden-piinaa/201229685/12).

19.5.2012 07:48

Euroopalle on parasta, että Kreikka siirtyy pois EKP:n Eurojäsenyydestä.
Kreikka voi sen jälkeen käyttäå Euroa, kuten muutkin ei-Euromaat ja kun saavat oman valuutan, sitä sitten.

19.5.2012 10:09

Kaikki se raha, mitä Kreikka Suomelta vaatii, sen tulee maksaa Suomen hallitus ja kansanedustajat, koska heidän on syy. Ja koska he aina puheissaan vakuuttelevat ottavansa vastuun tekemisistään. Nyt odottelemme rauhallisesti vain näyttöä tuosta vakuutetusta vastuunkannosta.

20.5.2012 11:47

EU-maat - Suomi niistä innokkaimpana - ovat auttaneet Kreikkaa jo kahden vuoden ajan. Kreikka on tänä aikan ajautunut entistä syvempään kriisiin. Tosiasiahan on, ettei kreikkalaiset ole saaneet tukirahoista juuri mitäänn, vaan ne on ohjattu suoraan niille samoille pankeille, jotka Kreikkaa lypsävät. EU:n auttaminen on enemmänkin Kreikan eutanasiaa.

20.5.2012 12:32

Kreikan velko ja maksettiin, että Kreikka voisi pistää asiansa kuntoon.
Ei pankki lainaa, kun sanoo rahat loppu ja vanhoja lainoja en maksa.
Jos raha olisi jaettu suoraan kansalaisille, olisiko kansa ensimmäiseksi alkanut maksaa maan velkoja, epäilen. Nekin rahat olisi pitänyt jakaa kansalle pankkien kautta. Vai olisiko hyväveli- systeemi parempi
On ikävä tosiasia, että velkojat haluavat rahansa takaisin .
Realismia.

20.5.2012 12:57

Vuonna 2010 oli Suomella Kreikasta saatavia 2.9 miljardia Euroa.
Kreikan konkurssin ehkäisemiseksi lainasimme 1 miljardia ja takasimme lisää n. 1.8 miljardia Euroa. Siis tappiota olisi tullut jo 2010 ja nyt sitten tulee ehkä vähemmän.
Näillä näkymin enää ei Kreikkaa Suomen tarvitse avustaa rahallisesti. Sitä tuskin tekee Saksakaan. Palomuurit Saksan ja Suomen kohdalla taitavat pitää.
Ranska kuvittelee vielä saavansa Kreikasta ne 50 puuttuvaa miljardia ja toivoo muiden auttavan siinä. Nyt on Ranskan vuoro hoitaa itse asiansa kuntoon.

20.5.2012 13:10

Kreikan vanhoja lainoja vaihdettiin uusiin, siitähä siinä on kyse. Tämä operaatio on johtanut Kreikan vain syvempään velkaantumiseen. Pelastettiin eurooppalaisia suurpankkeja ja yritetään pakottaaa kreikkalaiset tavalliset ihmiset maksaman pankkiherrojen ja EU-eliitin tekmät diilit. Osansa tästä laskusta pääsevät maksamaan suomalaisetkin tavalliset ihmiset.

20.5.2012 13:48

Vanhoja lainoja vaihdfettiin uusiin ja samalla lievennettiin lainojen maksuehtoja.
Kreikka siis avustettiin. Kreikan talous ei pysy pystyssä, vaikka velkoja ei olisi ollenkaan. Kreikka söi ja syö enemmän kuin tienaa. Ei oli kohtuutonta vaatia tulojen mukaan elämistä. Kun velallisella on vaikeuksia maksaa lainojaan takaisin, niin yleensä helpottaa maksujen (korot ja maksuajat) lievennys. Miksi Kreikka olisi poikkeus?

20.5.2012 14:14

Kreikkaan syydettyjen rahojen kohtaloa on vatvottu jo aika monelta kantilta ja moneen kertaan. Kyllä kritiikkiä ansaitsee sekin, että Kreikka ei tosiasiassa verota ollenkaan, koko veronkanto on samalla tolalla kuin Suomessa koiraveron tai kalastukseen liittyvien maksujen periminen.

20.5.2012 17:30

Veronkanto Kreikassa on vaitettavsasti pääomatulojen (laivanvarustajat) osalta yhtä huonolla tolalla kuin Suomessakin.
On kyseenalaista lievennettiinkö Kreikan velkataakkaa.

21.5.2012 09:01

Juuri Kreikassa vierailleena täytyy sanoa, ettei sinne syydetyt rahat ainakaan tavallisille kansalaisille ole päätyneet. Tämä nykyinen järkestelmä, missä tavarat tuotetaan siellä missä ihmisiä pystytään helpoiten orjuuttamaan ei vain toimi. Asioita pitäisi ajatella koko maapallon mittakaavassa, eikä vain jonkun yksittäisen valtion näkökulmasta.

Mitä järkeä on esim. rahdata raaka-aineita ensin johonkin maahan missä työvoima on halpaa ja sitten rahdata siellä tehdyt tuotteet taas johonkin ostovoimaiseen maahan kun koko homma olisi voitu suorittaa tässä ostovoimaisessa maassa...

Tämä meidänkin elintaso nojaa siihen, että köyhissä maissa meidän käyttämät tuotteet tehdään orjapalkalla, lapsityövoimalla jne. ja me kulutamme kohtuuttoman suuren osan maapallon raaka-aine varoista. Ennen pitkää tämä lysti loppuu...Tulee rajat vaan vastaan.

En itse ole Pekkaa parempi...Mutta näitä asioita pitäisi alkaa miettiä.

21.5.2012 12:48

Kolme tosiasiaa:

-Valtion rajat on siksi, että ihmiset jotka sen sisäpuolella asuvat voisivat tulla toimeen oman maan luonnonvarojen ja tuottavuuden sallimassa rajoissa.
-Tullit rajalla on siksi, että työn arvon ja maksukyvyn mukaista sääntelyä voi tehdä.
- Oma raha on siksi, että kansalaisten hyvinvoinnista voidaan pitää huolta rahanarvoa säätelemällä.
----Nyt on Euroalueen eurot samassa repussa ja siellä kaikkien kourat.

21.5.2012 13:00

Neljäs tosiasia: Suomen kansan enemmistö halusi Suomen EU:n jäseneksi.

21.5.2012 14:15

Kolme tosiasiaa palauttaa ongelmat, joita meillä oli säännöstelyaikana.
Minkä ongelman nämä kolme tosiasiaa ratkaisee?
Ajatus ehkä oli, kun kilpailukykymme ei riitä, pistetään kunnon tuontitullit.
Jos vienti takkua devalvoidaan omaa rahaa tarpeeksi, että vientimaiden tullitkin saadaan maksetuiksi.Toivottavasti vientituotteillamme ei ole kilpailijoita muista maista, esim EU:hun kuuluvista. Maahanmuuttoa ei tarvitse pelätä, sillä tuskin kukaan haluaa tällöin meidän hyvinvointiamme. Tuonti voidaan korvata sitten omilla tuotteilla. Niiden hinnasta ei tarvitse välittää, kun tuontihinnat on tulleilla hoidettu. Pohjois-Korean opintopiirit olisivat suureksi avuksi tässä tulevaisuuden Suomessa.
Ymmärrän, että monia muu maailma pelottaa ja mieli tekee pistää pää pensaaseen. Tähän pelkoon auttaa maailmassa oleviin tosiasioihin tutustuminen.

21.5.2012 14:30

Hyviä huomioita... olen samaa mieltä... ehkä kuitenkin "hieman eri sanoin" mutta kuitenkin:-))) Sen kuitenkin lisään, että täällä kirjoittelevat eivät ilmiselvästikään ymmärrä mikä devalvaatio on, mitä se tarkoittaa, mihin se johtaa ja mitkä sen seuraukset ovat. Suomen markan devalvaatioista voi ottaa - niin halutessaan - selvää... mutta se tuskin D-ruiskeliigaa kiinnostaa:-(((

21.5.2012 16:35

Maltalainen EKP:n edustaja ehdotti Suomelle euroalueen kriisimaihin annettavan taloudellisen avun lisäämistä, koska lainaraha on Suomelle niin halpaa. Italialainen Mondi ehdotti taas yhteiseurooppalaista talletussuojarahastoa, jossa pääsisimme vastaamaan kaikkien eurokansalaisten talletussuojasta.

Onneksi meiltä löytyy näitä laajakatseisia internationaaleja, jotka ymmärtävät sen, että globaalin vastuullisuutemme tulee ohittaa impivaaralaiset kansalliset etumme. Jos ei ohita, niin meille tulee 30%:n devalvaatio ja 20%:n inflaatio. Ja tämä heti.

Joutuisimme samaan kurjistumiskierteeseen, jossa Ruotsi-, Norja- ja Tanska-parat ovat jo pitkään kituneet.

21.5.2012 17:17

Ihan hauskasti nokkelaa... skeidaa... onnea vaan.

21.5.2012 19:27

Tarkkailija voisi vastata, että milloin Suomen kansalta kysyttiin yhteisvaluuttaan
menosta? Oliko kansanäänestys ja missä muodossa? Siinä vasta skeidaa... nokkelaa...

21.5.2012 19:34

Eikö PerSujen tietotoimisto ole kertonut omalle jäsenistölleen Maastrichtin sopimuksesta???

21.5.2012 20:04

Just joo. kun keskustelu menee vaikeaksi, vedotaan näihin. Vaan kerroppa mikä pykälä
Maastihicin sopimuksesta meni ylitse tämän EU- kansanäänestyksen? Joka päätti VAIN
EU;hun liittymisestä. Milloin Suomen kansa on päättänyt että liitytään yhteisvaluuttaan?
Kerro pykälä ja päätöshetki?

21.5.2012 20:09

Suomen neuvoa-antavassa kansanäänestyksessä hyväksyttiin - siis lopputuloksen mukaan - kokonaisuus. Sen yksi osa oli Maastichin sopimus. Jos asia kiinnostaa niin tuon äänestyksen kaikki asiakirjat ovat - yhä vaan - kaikkien luettavissa... ei auta PerSu-itku markkinoilla:-)))

21.5.2012 20:19

Joka oikeasti osaa tulkita Maastrichin sopimusta, on tällä kanavalla viisas. Kaivelkaapa ne
taustat ja vaihtelevat pykälät, tms. Mikä vaikuttaa mihinkin. Vaan Suomen valuutanvaihto
oli vähintäänkin kyseenalainen. Miten menikään? Ei vahvaa laillista perustaa, tulkinnat
vähintäänkin kyseenalaisia. Eikä minkäänlaista kansanäänestystä valuutanvihdosta. Ja kun
Suomen kansalaiset äänestivät EU;hun, silloiseen Euroopan Yhteisöön menosta, ei markasta
luopumisesta ollut mitään puhetta. Jotkut ne vänkäsi tähän samaan. Nyt nautitaan seurauksis-
ta.

21.5.2012 20:21

Sekin - valuuttaunioni - oli yksi osa Maastichin sopimusta.

21.5.2012 20:34

Kerropa pykälät Maastrichin sopimuksesta, ennenkuin oikein uhoat. Mistä Suomen kansa
päätti äänestäessään liittymisestä Euroopan yhteisöön eli EU;hun. Kerro pykälän numerot
missä päätettiin rahaliittoon eli valuuttaunioiniin liittymisestä ja milloin?

21.5.2012 21:32

Näin varmaan hyvästi menneet päätökset. "Nyt reppuun jupisen riimini rupiset".
Eli oliko tietoa, mihin mennään? Väitän, että tässä kusetettu Suomen kansaa oikein perusteel-
lisesti. Skeidaa, kaksi kertaa. Tarkkailija suksikoon kuuseen pointteineen. Oliko Suomen kan-
salla tietoa mihin mennään tämän äänestyksen kautta? Petosta uudelleen

21.5.2012 21:38

Persujen TT ei uloitu kuin Tarkkisluokalle. Kerropa meille muille uutiset?

21.5.2012 21:58

Vahvistuu vaan se, että kansanäänestyksessä on hyväksytty muutakin, kuin se,
mitä oli kyseessä Euroopan Yhteisöön liittymisessä. Puolesta tai vastaan. Näin äänestäjiä
harhautettiin. Rahaliittoon, valuuttaunioiniin liittymisestä ei kukaan tiennyt? Tuskin
edes Tarkkailija?

21.5.2012 22:51

"äänestäjiä harhautettiin. Rahaliittoon, valuuttaunioiniin liittymisestä ei kukaan tiennyt? Tuskin edes Tarkkailija?"

Sitä matskua jaettiin kasoittain äänestyksen alla... kuka luki kuka ei... ja se matsku on saatavissa yhä vaan... eikä kun lukemaan... siis jos epäilyttää...

22.5.2012 00:01

Suomesta tuli EU:n jäsen vuonna 1995. Sitä ennen Suomessa oli kansanäänestys EU:hun liittymisestä. - Kansanäänestykseen liittyvistä mainoskampanjoista on niin kauan, että vain yli 35 -vuotiaat voivat muistaa sen.
* Tässä vaikuttavimmat silloiset mainokset EU -jäsenyyden puolesta:
- EU tuo sotilaallisen turvan Venäjää vastaan, sillä Suomi ei kuitenkaan voi liittyä NATO:oon.
- EU tuo vakautta talouspolitiikkaan keskieurooppalaisten maitten ansiosta (Saksa, Ranska, Alankomaat, Belgia). - Enää Suomen ei tarvitse kärsiä voimakkaista suhdannevaihteluista (vrt. 1980 -luvun lopun voimakas nousukausi ja 1990 -luvun alun lama).
* Vaikuttavimmat silloiset mainokset EU -jäsenyyttä vastaan tai puolesta - riippuen äänestäjän elämäntilanteesta:
- Enää ei suomalaisten ruokahintoja pidetä korkealla runsailla maataloustuilla.
- MTK:n mahtiasema päättyy.

Todellisuutta voimakas suhdannevaihtelu (1980 -luvun jälkipuoliskon vahva nousukausi ja 1990 -luvun alkupuolen lama) johtui siitä, että Suomen talouteen pumpattiin runsaasti ulkomaista rahaa. - Rahalle ei löytynyt paljonkaan tuotantosijoituskäyttöä, vaan se meni:
- Pankkien (KOP, SKOP ja SYP) reviiritaistoihin yhtiömaailmassa.
- Asunto- ja muihin kiinteistösijoituksiin.
* Suomen isojen yhtiöitten kansainvälistyminen oli mennyt niin pitkälle:
- Suomen tuotantolaitoksiin sijoittaminen ei enää kiinnostanut, vaan sijoitetttiin ulkomaisiin (lähinnä eurooppalaisiin) tuotantolaitoksiin ja yhtiöostoihin.
- Liikepankit pelkäsivät, että kansainvälistymisen myötä isot suomalaiset yhtiöt karkaavat niitten otteesta. Esim. eurooppalaistuneet yhtiöt kiinnostavat länsimaisia osakesijoittajia ja saavat lainoja länsimaisilta pankeilta.

* Jo silloin oli tilanne - ja nykyään vielä vahvemmin - että elintarvikkeitten hinnoista pääosa menee kaupalle ja elintarviketeollisuudelle.

21.5.2012 22:04

Tarkkailijalle: Hyeena oksentakoon saappalleillesi.

22.5.2012 05:35

Ei Maastrichtin sopimuksesta tai muistakaan perussopimuksista löydy pykäliä siitä, että pankit pidetään luottotappiosta vapaana tai että jäsenvaltioiden ei tarvitsisi ottamiaan velkoja itse maksaa tai että muiden maiden on taattava ongelmalapsien velkoja.

Sellaisesta ei ole alunperin sovittu, nyt vain toimitaan niin, koska pankkien lobbaus ja pelottelu "kaiken kaatumisesta" oli voimakasta ja valtion virkamiehet ja poliitikot heikkoja vätyksiä.

Mietitäänpä mitä olisi tapahtunut, jos Kreikka olisi vain ilmoittanut pankeille, että ei maksa ja muut jäsenvaltiot olisivat tukeneet Kreikkaa sosiaalisin avustuksin, jos äärimmäisiä ongelmia ilmenee.

Mitä kävi Islannissa kun pankkien ja rahoituslaitoksien annettiin kärsiä luottotappionsa?

22.5.2012 07:53

"Ei Maastrichtin sopimuksesta tai muistakaan perussopimuksista löydy pykäliä siitä, että pankit pidetään luottotappiosta vapaana tai että jäsenvaltioiden ei tarvitsisi ottamiaan velkoja itse maksaa tai että muiden maiden on taattava ongelmalapsien velkoja."

Ei löydy, ei tietenkään... enkä ole niin - tietenkään - väittänyt, miksi olisinkaan:-)))

22.5.2012 07:03

Tämä koko beilauspuhallus perustuu poliitikkojen, elinkeinoelämän lobbareiden ja politiikkaa tekevien virkamiesten (suomeksi valtaeliitti) harrastamaan kansan pelotteluun. Maalaillaan hatusta kauhukuvia, jotta hyväksyttäisiin se, ettei poliittisille päätöksille olisi muka vaihtoehtoja. Vastuullinen pääministerimme rypistää otsaansa ja on niin huolissaan.

22.5.2012 07:29

On hyvä muistuttaa, että olisi voitu toimia toisin:

* Kreikka olisi saanut rahalaitoksilta 5 - 10 vuoden ajan:
- velkojenmaksun lykkäystä
- nollakorkoista aikaa

Rahalaitokset olisivat kärsineet euron inflaation (2 - 4 %) verran vuotuisia tappioita Kreikan -veloista, mistä ei olisi tullut ongelmia niille.

* Kreikka olisi siirtynyt drakmaan, jolloin Kreikan valtio olisi setelipainolla rahoittanut valtion budjetin alijäämät.

22.5.2012 07:55

"Mietitäänpä mitä olisi tapahtunut, jos Kreikka olisi vain ilmoittanut pankeille, että ei maksa ja muut jäsenvaltiot olisivat tukeneet Kreikkaa sosiaalisin avustuksin, jos äärimmäisiä ongelmia ilmenee."
Nyt on mahdollisuus tätäkin kokeilla.
Kun tätä mallia sitten toteutetaan muuallakin (Portugal, Espanja, Italia), saadaan sitten nähdä mitä tapahtuu.
Politiikoilla on toistaiseksi kantti pettänyt ja toimeen ei ole ryhdytty.
Vaihtoehtoratkaisuna yritetään saada pankit tarpeeksi vahvoiksi, jotta lainojen maksamattomuus kestetään.
Kumpi on parempi saattaa velallinen maa heti konkurssiin vai ottaa aikalisä ja koettaa tehdä homma hallitummin.
Tässä sitten asiantuntijat ovat kahta mieltä.
Kummassakin tapauksessa vaikeuksia tulee, myös Suomelle.
Väärinkäsityksen välttämiseksi, nyt yritetään pelastaa pankkijärjestelmä ja valtioiden velkaongelmia eikä tarkoitus ole jakaa rahaa kansalaisille sen ongelman ratkaisemiseksi. Sellaiseen hyväntekeväisyyteen velkainen >Europpa ei pysty.

Islanti oli niin pieni harjoitus, että siitä ei ollut mallitapaukseksi.
Islannin vientituotetta, kalaa sai muualtakin.

22.5.2012 08:48

Islannin talous ei juurikaan ole mistään kärsinyt (oikeiden tuotteiden vienti vetää ja rahaa tulee), jostain ne löytää rahoitusta investoinnellekin.

Raha- ja finanssitalous nyt kun ei ole oikeaa taloutta nykyisin, nämä johdannaismarkkinat yms. on yhtä suurta kusetus-palloa, joita "ekonomistit" yhdessä puhaltelee. Pankkitoiminta omaan ruotuunsa - rahat tallettajilta ja niitä lainataan, ei niin että keksitään mikä-mikä-maan rahastotuotteita ja valuuttaa taiotaan lisää EKP:stä

22.5.2012 09:03

"Pankkitoiminta omaan ruotuunsa - rahat tallettajilta ja niitä lainataan"

Mainio oivallus ja idea... juuri noin on toimittava... ja elintarvikkeiden ostaminen maailmalta on kiellettävä, tuotetaanhan niitä Suomessakin.

22.5.2012 09:45

Islannin ongelmat johtuivat ylisuureksi paisuneen pankkisektorin romahtamisesta, Kreikkaa, Italiaa ja Espanjaa taas kurittaa liiallinen velkaantuminen.
Islannissa pankit kaatuivat, kun valtio ei pystynyt niitä tukemaan.
Jos he nyt saavat ulkomailta valuuttaa ja lainoja, niin hyvä heille.

Nämä Euroopan kriisimaat voivat tietenkin tehdä saman tempun.

Siitä sitten kärsivät myös muut Euroopan maat aivan toisessa suuruusluokassa.
Tyhmemmänkin pitäisi älytä, että tällaisen edesauttaminen ei ole Suomen, Saksan ja muiden vielä tolpillaan olevien maiden etu.
Jos näin sitten käy, niin ainakin yritettiin estää.
Sen jälkeen alkaa uusi taloussysteemin rakentaminen jne...
EU:sta saattaa olla se hyöty, että usein nähty sotiminen voitaisiin välttää tässä
kriisivaiheessa.
Aikaan ennen EU:ta palaaminen tuntuu omituiselta. Niitäkin löytyy, jotka tätä ikävöivät. Itse en sinne kaipaa.
Meitä on moneen junaan ja paljon jää vielä asemallekin.

22.5.2012 10:05

Juuri noin... ja kumma juttu... kun Lohjalla ei ole enää asemaakaan... vai onkohan syy se, että asema on mutta juna ei tule ja vaikka se tulisikin niin se ei pysähdy... Lohjalla:-)))

22.5.2012 10:23

Murheita rittää,mutta tärkein unohtui heti kriisien synnyssä.Miten pelastetaan Suomea joka on vahvasti Kreikkan tiellä liian suurilla julkisen menojensa ja ilmaisrahan jakelunsa kanssa ja velkantuu päivä päivältä enemmän ja ottanut tehtäväkseen maksaa vielä saman virheen tehneet etelä valtion velat.Kuka on tyhmempi Kreikka joka joka ei enään ajo maksaa velkansa ja saa silti myöhemmin uusia lainoja sen on jo historia todistanut aikasemmin tai Suomi joka aina vaan maksaa muittenkin velat.Suomi oli muistaakseni ainut maa joka maksoi sotakorvaukset loppuun asti.Ei ole kumma että hymyilevää tai iloista Suomalaista ei usein tapaa.

22.5.2012 13:25

Pohjoisen partiopoikien suurin ongelma kansainvälistymisessään onkin leveily asioilla - kuten lainansa vapaaehtoisella poismaksamisella - joita muualla pidetään luuserien tyhmänrehellisyytenä. Oppiakseen selviämään hyeenalaumassa, pitää ensin oppia, miten hyeenat toimivat.

Luokan nynnyn huomatkaa nyt minutkin -sovintokarkit maistuvat kyllä muille, mutta ei hän niillä arvostustaan lisää. Päinvastoin.

22.5.2012 11:03

Ja eikö olekin kummallista, että Lohjan Kiviniemenkadulla on ylikäytävä, jossa pakollinen
pysähtyminen. Junaa ei ole näkynyt vuosiin.

22.5.2012 11:27

Deutsche-Bank-Chefvolkswirt Mayer hält die Einführung einer griechischen Parallelwährung zum Euro für möglich. Er nennt sie „Geuro“. Ylläoleva lainaus
Frankfurter Allgemeine Zeitung:ista.
Deutsche-Bankin johtaja ehdottaa uutta rinnakkaisvaluuttaa 'Geuro' a, jonka arvo olisi puolet Eurosta. Tällä kreikkalaiset voisivat ostaa ruokaa ja välttämättömyystavaroita. Kompromissi, oltaisiin Eurossa lainan maksua varten ja humanitäärinen apu Geuroissa.
Ratkaisuehdotuksia tullee lisää.
Vielä Islanti versus Eurokriisimaat.
Islannin talous oli sisänsä kunnossa eli vienti oli ylijäämäinen ja velkojen maksu alkoi heti.
Kriisimaiden talous on alijäämäinen ja se tarkoittaa velka vain lisääntyy.
Tällöin ei devalvointikaan ei auta ennen talouden tervehdykttämistä.
Siinä se 'pieni' ero.

22.5.2012 13:36

Monet ekonomistit esittävät ainoina toimivina vaihtoehtoina sitä, että euromaiden tulee yhdistää taloutensa tai sitten luopua kokonaan utopiasta nimeltään euro.

Haluatko sinä oikeasti tasata tulomme ja menomme välimerellisen moraalikulttuurin omaavien kansojen kanssa? Minusta se, että maksamme EU:lle vuosittain melkein miljardin enemmän jäsenmaksua kuin saamme sieltä takaisin, on jo tarpeeksi järkyttävää.

22.5.2012 14:49

Oletko noin hölmö... vai vedätätkö... ei talouksien yhdistäminen tuota esittämääsi hölynpölyä suinkaan tarkoita!!!

22.5.2012 15:58

Se tarkoittaa nimenomaan jenkkityyppistä liittovaltiota, joka kantaa yhteisiä veroja ja jolla on yhteinen budjetti.

22.5.2012 16:43

Öhömmmmmmmmmmmm... nototanoin... kannattais tutustua "hieman" paremmin siihen kuinka Jenkkilä verottaa sisäisesti... eli liitto- ja osavaltiot... kuinka... ei täällä kannata ihan mitä tahansa "kloakkia" heittää.

23.5.2012 09:16

Yhdysvalloissa on liittovaltion tulovero sekä muutaman prosentin osavaltio- ja paikallistuloveroja.

Vittuilemalla täällä kanssasi eri mieltä oleville ilman pienintäkään asiasubstanssia osoitat tasosi. Samalla tulet osoittaneeksi kritiikittömästi EU:iin ja euroon suhtautuvien tavan lähestyä näitä asioita.

22.5.2012 13:53

Tänään HS:n pääkirjoitussivulla paljastetaan Der Spiegelin laskelma, jonka mukaan jokainen kreikkalainen on saanut/saamassa lainoja ja takauksia vuoteen 2014 mennessä
33.600 euroa. Tämä on karmeaa tekstiä entisille ddr-kansalaisille, jotka ovat saaneet odottaa fuusion hedelmiä turhaan. Jopa suomalaiset "työpaikkakiusatun" edut: vuokra-asunto parhaalta paikalta itselle ja läheiselle ikuisesti kohtuuhintaan, kuullostaa normi-saksalaisen korvissa utopialta, jota edes kommunismi ei ymmärtänyt luvata. Vaalit tulevat ensi vuonna Saksaan ja merkelit lähtee! Uhotkaa sitten eurobondeistanne!

22.5.2012 14:48

"Tänään HS:n pääkirjoitussivulla paljastetaan Der Spiegelin laskelma, jonka mukaan jokainen kreikkalainen on saanut/saamassa lainoja ja takauksia vuoteen 2014 mennessä
33.600 euroa. Tämä on karmeaa tekstiä entisille ddr-kansalaisille, jotka ovat saaneet odottaa fuusion hedelmiä turhaan. "

Hei haloooooooooooo... pientä rajaa sentään tohon potaskan tarjoilemiseen!!!

22.5.2012 23:00

Täältä (Wikipedia/Greek government-debt crisis/Causes) löytyy Kreikan velkatietoa:
2009: 299.7 G€
2011: 355.6 G€

Kreikan väkiluku v. 2011 oli 10 760 136 (Wikipedia/Kreikka).

Kreikan velka henkeä kohti (Käytetään vuoden 2011 väkilukua.)
2009: 27 853 €
2011: 33 048 €

22.5.2012 14:27

Angela Merkel ja Francois Hollande ovat eri linjoilla Euroopan kiisinhoidosta.
Saksassa ajatellaan erilaisten valtion lainojen korkotasot kannusta talouden hoidossa.
Ranska haluaa Eurobondeja, jossa korot olisivat kaikille samat.
Ranskan kannan ymmärtää, kun he saisivat helpotusta korkoihin.
Saksa, Suomi ja muut maksajat eivät ideaan suostu.
OECD:kin yrittää ehdottaa Eurobondeja.
Ranskan pitäisi vain hyväksyä, että heidän saatavat (n.50 miljard.Euroa) Kreikalta on heidän itse hoidettava.
Kun Kreikka nyt halutaan pitää Eurossa, pitää Kreikan velkojenmaksu unohtaa kaikilla.
Jos Kreikka päästetään ulos Eurosta ja siitä edelleen devalvointiin ja edelleen lainojen maksamattomuuteen, on riski tartunnasta muihin kriisimaihin suurempi.
Lisäksi 'hyviä' neuvoja tulee niiltä, jotka ovat Euron ulkopuolella ja tarvittavaa rahaa sieltä ei näy tulevan.
Kuten entinen presidentti, kyllä se siitä. Tuntuu, että tulee lämmin kesä.

22.5.2012 15:02

Pieni vaarinjmummarus. En toki tarkoita mitään pahaa Kreikalle, mutta nuo ikuiset maksamattomuudet (Aalto-yliopiston professori Puttonen, A-studio 21.5.) ja vuokraturvat ovat jo saksalaisille sen luokan myrkkyä, että mitta tulee täyteen. Ehkä eilisen Chicago-kokouksen osanotto ja tarkoitus paljastaa hitaimmallekin hämäläiselle, missä mennään. Oli siellä viimeisenä perälautana
Suomesta ex-rauhanpuolustaja tai ei niin maasta ilmaan-ammuttavat ohjukset on jo Hornetteihin luvattu! Kreikan sukellusveneet pitää sitten toisen Nato-maan (Turkin) kurissa, ettei meitä yllätetä!

22.5.2012 17:11

Jenkkityyliset osavaltiot:
Jokaisella oma budjetti ja arvonlisäverokin voi osavaltioissa vaihdella .
USA:ssa on myös Dixieland-osavaltiot jenkkityylisten lisäksi, yhteisellä nimellä Yhdysvallat.
Saksan 16 :lla osavaltiolla on myös oma budjetti.
Näistä löytyy faktaa ettei tarvitse kuvitella olemattomia.

22.5.2012 17:51

Kuulepas sinä itseriittoinen Tarkkailija taidat olla Stubbilon veli, pidäs vähän pienenpää uhoomista tai paras on, kun pidättäydyt kommentoimasta ollenkaan. Katsos meillä muilla kommentaattoreilla on ÄÖ isompi kuin kengännumero, että siltä pohjalta.

22.5.2012 19:29

Kommentoin mitä - ja miten - hyväksi näen.

22.5.2012 18:25

Jotain tällaista olinkin aavistellut.
ÄÖ: n vertaaminen kengännumeroon on osuva.

22.5.2012 20:48

Hallitus jakaa taas lisäbudjetissaan 1,4 miljardia EU:n kriisirahastoon.

22.5.2012 21:12

On se kaameeta, juu.

23.5.2012 13:04

"Rolf Koch, a private investor who says he holds 500,000 Swiss francs ($528,000) of the notes due in July 2013, argued that he’s entitled to equal treatment with Finland, which made getting collateral a condition of contributing to Greece’s second bailout." Lainaus Bloomberg Newsista.

Urpilaisen 'tyhmiä' takuuksia aikoo Herra Rolf Koch yrittää omistamilleen 500000 Sveitsin Frangin Kreikka-bondeilleen.
Onko hän tyhmä vai viisas?

23.5.2012 16:01

Vaikea kysymys. Suomalaisena kysymys on: onko nyt aika ostaa Nokiaa vai myydä. Renkailla tai ilman. Tuotetaan sitten idässä tai Kauko-idässä. Jyrkille tsemppiä sinne kokouksiin:pidä housut jalassa äläkä tee mitään mitä me emme tekisi. Valuutoista suosisin kuitenkin islannin kruunua (nousussa), norjan kruunua (laskussa), ruotsin kruunua (devalvoituu), tanskan kruunua (ei laske) ja venäjän ruplaa (putinoituu).

23.5.2012 17:21

Sun kandeis perustaa valuuttakonsulttitoimisto... rahaa tulis ku suokuokalla:-))))))

23.5.2012 17:15

Jos aiot ostaa Nokiaa ( ilman renkaita), niin osta nyt.
Tuskin se paljon enää laskee.
Tosin alimmaksi tavoitehinnaksi on esitetty 1.8 €.
Joitakin esityksiä 4 €:n pintaankin on esitetty.
Tänään kurssi n. 2.24€ 2% laskussa .
Valuuttakaupoista en uskalla sanoa mitään.
Tanska on Euroon nähden suht. riskitön, mutta ei bisnes (sidottu Euron arvoon).

23.5.2012 17:55

Joo, tämä Kreikka-homma alkoikin jo tympiä

23.5.2012 18:37

Osuma:-))))))))))))))))

23.5.2012 19:38

No kun se tiedittiin jo aikoja sitten että nurin menee Kreikka,niin mitä näitä myöhäis uutisia enään jatkamaan.Nyt on Espanjan kriisi ja siinä sitä sitten onkin ja voi olla että Nokian renkaita ei enään sen jälkeen tarvita.

23.5.2012 19:40

Höpöhöpö... tietysti tarvitaan. Espanjassa on talvi siinä kuin Suomessakin... ja siellä on pidetty talviolympialaiset, Suomessa ei ole:-)))))))

23.5.2012 21:21

Tarkkailija kirjoittaa urheiluhistoriaa uusiksi. Mikähän vuosi ne talviolympialaiset ovat Espanjassa olleet?

23.5.2012 21:34

Jummijammi... ei ne ollu. Vielä:-))))))))))

24.5.2012 12:43

Kreikan lähdöstä euroalueesta on jo sovittu. Nyt vain jännitetään, annetaanko läksijäislahjaksi 50 mrd lisää vai enemmän. Katainen ja Urpilainen voisivat viedä Suomen lahjana Kreikalle litran piimätölkin ja kalakukon.

24.5.2012 13:26

Kyl sä olisit hyödyllisempi lahja kabardiinihoususakille... ku oot noinki osaava poika.

24.5.2012 21:55

Vedäpä Tarkkisluokkalainen mummokalsarit päähäsi. Kun noin paljon tiedät talviur-
heilusta. Saman verran totuutta muussakin kirjoittelussasi! Oikea Lohjan-alkkis!

24.5.2012 23:17

Mees luuseri maate... jo.

25.5.2012 13:21

Sopisiko lopuksi todeta että Vantaan uusin taidehankinta on uskomattoman kaunis taideteos. Väkilukuun suhteutettuna niitä voisi ostaa pari tusinaa lisää sillä rahalla, mitä Kreikka on pelkästään helmikuussa -12 tuhlannut ostamiinsa
aseisiin ja ammuksiin jenkkilästä eli 31,8 milj. euroa( Taloussanomat 24.5.12).

25.5.2012 14:57

Miten se Kreikan F1-ratahanke jakselee? Muistaakseni viime vuonna tekivät päätöksen sellaisenkin rakentamisesta. Sponsori Kataiselle lienee luvattu iso näköisjuliste vastapäätä pääkatsomoa.

25.5.2012 22:09

Tarkkis- Alkkarille senverran. Olet oikea Lohjan mummo-alkkari. Se vaaleanpunainen.
Mielipiteesi juuri kuin vetäisit ne vaaleanpunaiset päähäsi. Senverran kunnon mielipiteitä.
Asiantuntemusta senkään vertaa. Oksettava tyyppi.

30.5.2012 21:48

Henkilökohtaisesti pidän Ranskasta, ranskalaisista, ranskalaisesta - pääosin rennosta -elämäntyylistä. MUTTA tyylitöntä on se, että Ranska yrittää rahastaa omien pankkiensa kymmenien miljoonien eurojen kreikan saatavat eurobondien muodossa meiltä muilta.

Seppo Huhta
Eduskuntatoimittaja

30.5.2012 21:53

Minusta on tyylitöntä, että PerSut eivät ottaneet omaa osuuttaan vastuusta Isänmaan asioita hoidettaessa vaikka saivat kansalaisilta noin viidenneksen kannatuksen. Tyylitöntä sen sijaan ei ole se, että kirjoitat, Ystäväni Seppo, omalla nimelläsi... toisin kuin minä:-)))))))

30.5.2012 22:28

Lienee "Tarkkailijalle" käynyt jo aiemmin selväksi kuluneen vuoden aikana ja myös tässä keskustelussa, että meille oli mahdotonta mennä mukaan nykyiseen hallitukseen niillä ehdoilla- siis komission kainaloon käpertymisellä- joita meille tarjottiin. Se on vähän niin kuin sillä lailla, että kun en lyö naista niin en lyö, vaikka mininkälaista ministeriyttä tarjottaisiin. Eli ihmisen ja myös poliittisen liikkeen pitää pystyä elämään periaatteidensa ja lupaustensa mukaisesti niin, että on sinut itsensä kanssa, olivat periaatteet tai lupaukset mitä tahansa tai ihmiset ja puolueet keitä tahansa-muutoin tulee tukala olla ennen kaikkea itsensä kanssa.

Seppo Huhta

30.5.2012 22:43

On toki käynyt... nou hätä:-)))

31.5.2012 00:16

Kreikan vaalien jälkeen tulee ilmeisesti ajankohtaiseksi Kreikan velkojen leikkaaminen - euromaitten osalta. Joka tapauksessa se on ennemmin tai myöhemmin edessä, koska Kreikka ei kuitenkaan kykene maksamaan kaikkia velkojansa.

Kreikalle pitäisi antaa velkojen lykkäystä 5 - 10 vuotta nollakorolla. - Silloin euromaitten vuotuiset tappiot Kreikka -lainoista pysyisivät euron inflaation (tähän asti 2 - 4 %) puitteissa. - Näin pieni vuotuinen tappio ei olisi raskas euromaille.

Jos Kreikan velkoja leikataan esim. 30 %:lla, niin euromaille tulisi yhden vuoden aikana iso tappio.

Kreikan pitäisi siirtyä drakmaan, jolloin Kreikka rahoittaisi budjettinsa alijäämät setelimyllyllä. - Silloin euromaitten ei tarvitsisi rahoittaa Kreikan budjettien alijäämää.

31.5.2012 09:37

Jos niitä vielä leikataan niin ei jää mitään jäljelle koska se on jo tehty,mutta sitten on taas annettu lisää lainaa.Hölmöläisten puuhaa koko Kreikka ja lisää seuraa.

31.5.2012 10:35

Kolumnisti Pietilä on K-U:n mukaan saanut joskus tiedonjulkistamispalkinnon.

Hänen nykyiset kreikkajuttunsa eivät oikein istu hyvin yhteen tuon tiedonjulkistamispalkinnon kanssa. Hän on auttamattomasti myöhässä.

Jos Pietilä olisi kirjoitellut kaksi-kolme vuotta aiheesta nykyiseen tyyliinsä, hän olisi voinut saada tiedonjulkistamispalkinnon näistä kreikkajutuistaankin. Mutta eihän Pietilä silloin kait niistä kirjoitellut, vai kirjoitteliko?

Jotkut muut kirjoittelivat rahan lapioinnista pohjattomaan kaivoon jo silloin. Nämä nykyiset ja silloiset "vastuunkantajat" olivat kovasti siihen aikaan eri mieltä. Jyrkiboy ja hänen uskolliset seuraajansa ovat nyt lapioineet EU:n tuhlarimaiden ja -pankkien pohjattomaan kaivoon jo melkoiset rahamäärät, sekä selvänä rahana ja hölmöinä lupauksina. Vähitellen alkaa ääni väristä ja hikihuokoset nenänvarsissa aukeilla. "Vastuunkantajat" rupeavat vähitellen miettimään, mitä tuli oikein tehtyä. Heidän joukossaan on myös entinen tiedonjulkistaja Pietilä, tosin taas auttamattomasti myöhässä ja pahasti takarivissä.

Luotaappas Pietilä hiukan tulevaisuutta sellaisin silmin, jotka katsovat eteenpäin. Siitä ainoasta silmästä, joka katsoo taaksepäin näkee huonosti tulevaisuuteen!

31.5.2012 13:32

Talousjournalisteista totuuden torvena on alusta asti toiminut jo kulttihenkilöksikin noussut Taloussanomien Jan Hurri. Asiantuntevaa, kadunmiehellekin aukeavaa rautalankaa eurobeilauksista vääntävä Hurri on saanut tiedonjulkistamispalkinnon ja aiheesta. Paras osoitus miehen merkityksestä on se, että jopa valtionvarainministeriön tehokkaasti valtaa käyttävät "asiantuntija"virkamiehet hermostuivat miehen kirjoittelusta, se kun tehokkaasti kyseenalaisti heidän tarjoamansa totuuden asiasta.

Toinen alusta asti linjakkaana pysynyt ja virallisen vastuullisuusjargonian kyseenalaistanut on tämä Ålandsbankenin johtaja, jonka nimi nyt ei tule mieleen.

31.5.2012 23:28

H20 nimimerkki- miksei viisaita puhuva ihminen voi ihan kirjoittaa omalla nimellää ? - mielestäni oikeassa niin Hurri kuin Ålandsbankenin toimitusjohtaja kirjoittavat ja puhuvat asiaa: toinen tutkii ja toinen tietää. MUTTA väliaikaista valoa on nyt nähty ikkunassa, kun Suomen valtio saa jo korotonta lainaa mutta ei sentään olla niin pitkällä kuin Sveitsin suhteen, että kv-sijoittajat maksavat Sveitsille, jotta se ottaisi heidän rahojaan. Onko riistäjäroistoilla pelko pöksyssä, että veroparatiiseihin käydään käsiksi ja tällä em. mainituilla tavoilla yritetään lahjoa valtioita. Oli tai ei niin veroparatiisit on tuhottava, kukaan ei voi, eikä saa välttää vastuuta.

Seppo Huhta
PerusSuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja
Eduskuntatoimittaja

1.6.2012 13:50

Seppo Huhta: minulla on omat syyni anonyymiteettiin. Näissä asioissa valtavirran mielipiteistä poikkeaminen saattaa haitata esim. ammatillisesti.

1.6.2012 20:24

Julkisuudessa Vanhasen II hallitus lähti pelastamaan Kreikkaa velkakriisistä viime töikseen kevätkesällä 2010.
Julkisuudessa Katainen ja hänen hallituksensa väittivät, että Kreikan (ja muittenkin velkaisten euromaitten) tukipakettien tarkoituksena oli pelastaa Euroopan pankki- ja rahalaitosjärjestelmä.
Julkisuus on väittänyt, että eduskunnassa PS eivätkä muutkaan opposition jäsenet ole esittäneet vaihtoehtoa Kataisen linjalle.

Toivottavasti joku kansanedustaja kertoo tämän vaihtoehdon Kataiselle eduskunnan puhetilaisuudessa, jotta Katainen ei voi enää julkisuudessa väittää, että Vanhasen - Kataisen -linja olisi ainoa mahdollisuus ratkoa Euroopan velkakriisiä:

Vuoden 2010 alussa:
- Kreikan velkojen takaisinmaksuaikaa olisi pidennetty 10 vuodella.
- Kreikka olisi saanut veloillensa 10 vuotta nollakorkoista aikaa.
Seuraukset:
- Pankeille ja muille rahalaitoksille ei olisi tullut ongelmia, jos ne olisivat kärsineet joka vuosi 10 vuoden ajan euron inflaation (2 - 4 %) verran tappioita Kreikan lainoistansa.
- Pankit ja muut rahalaitokset olisivat voineet kirjata 10 vuoden ajan joka vuosi 10 %:n tappion Kreikan veloistansa. Tälläinen kirjaustappio EI olisi ollut liian kova pankeille ja muille rahalaitoksille. - Varsin todennäköisesti Kreikka olisi kuitenkin maksanut osan veloistansa. Ehkä puolet?

Kreikka olisi siirtynyt drakmaan, ja sen jälkeen Kreikka olisi rahoittanut budjettialijäämänsä setelipainolla.

Vaikka tämä vaihtoehto jäi käyttämättä Kreikan tapauksessa, sitä pitäisi käyttää ESPANJAn kohdalla.

1.6.2012 09:23

Roubiini arvioi viime viikkolla että euro hajoaa 4kuukaudessa.Ekp ilmoitti eilen että finanssikriisi on karkaamassa käsistä koska eivät pysty tekemään mitään kun politiikkoilta puttuu päätökset ja Ekp ei saa toimia kaikkessa oma ilman lupaa politiikkoilta.Markka tuntuu olevan lähempänä kuin koskaan mutta yksi asia mitä on jäänyyt huomiomatta on se että Suomen korkopolitiikka muuttuu hyvin erilaiseksi tästäkin oli kirjoitus talouselämässä että asuntokorot voi nousta 6-10% kun palataan markkaan niin onko asuntovelalliset valmiita tähän sanoisin että tuskin vaan mittava asuntohinta romahdus ja huutokauppoja on kyllä tiedossa Suomessa kun euro hajoaa.Euro on kaikkesta huolimatta paras vaihtoehto asuntovelalliselle ja muillekin velallisille koska eurokriisin takia korot tulee olemaan pitkään alhaalla.Kaikkella on kääntöpuoleensa.Onko sanonta ojasta allikoon aika sopiva tässä mahdottomassa tilaanteessa.Ruotsissa esimerkikisi asuntokorot jossain 4-6% luokkaa tällä hetkellä ja talous paljon paremassa kunnossa kuin Suomessa niin siitä voi arvoida mitä omalla valuuttalla on tiedossa koroissa.

1.6.2012 13:59

Asuntovelallisille saattaa EKP:n matalasta hallinnollisesta korosta olla hyötyäkin.

Sen sijaan asunnonostajille - erityisesti ensiasunnon ostajille - sekä vuokralla asuville tämä alle inflaatiotason oleva ohjauskorko on myrkkyä. Pitkälti sen takia asumiskustannukset ovat nousseet Suomessa ja etenkin kasvukeskuksissa lähes kestämättömälle tasolle. Asuntojen reaalihinnat kuten realivuokratasokin on tällä hetkellä ennätyskorkea.

1.6.2012 13:12

Tänään uutisoitiin siitä että valuuttapako omista pankeista ulkomaille Espanjasta on ollut 66,2 miljardia maaliskuussa. Mistä se kertoo? Kun meillä pankit maksavat 0,1 % talletuksille ja inflaatiomylly pyörii, niin voi olla että velallisilla on kissan päivät, mutta se vaikutus on ihan sama kun lapsena pakkasessa kusi housuihin, niin lämmittihän se toki, mutta pian tuli aika kylmä.
Nyt sitten talousviisaat äkkiä sijoitus- ja turvasatamavinkkejä kehiin, omat arvioni olen esittänyt aiemmin.

1.6.2012 23:54

Suomen valtio on saanut halvalla velkaa (http://yle.fi/uutiset/suomen_valtion_lainaa_ostettu_jo_nollakorolla/6146289):
- Puolen vuoden laina käytännössä nollakorolla
- 2 vuoden lainan korko 0.2 %
- 10 vuoden lainan korko 1.56 %

Myös Saksa on saanut halvalla velkaa (http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/saksan-velkakirjat-kayvat-kaupaksi-liki-nollakorolla/594297/):
- 2 vuoden lainan korko 0.07 %
- 10 vuoden lainan korko 1.47 %

* Valtion velkapapereita ei kannata ostaa, jos korkotulo ei ylitä pankkitalletuksen korkotuottoa. - Paitsi, jos pelkää, että pankki menee konkurssiin.
* Mutta devalvaatio alentaisi talletusten arvoa merkittävästi, jos vertailukohtana on €, $, £ jne.
- Ilmeisesti kreikkalaiset ja espanjalaiset etsivät turvapaikkaa rahoillensa, koska epäilevät vahvasti, että maat siirtyvät omaan valuuttaan, jolloin devalvaatio tulee käyttöön.

2.6.2012 08:15

EU kehoittaa Suomea nostamaan eläikää samaan aikaan kun Kreikassa pääsee 50v elkkeelle. No tyhmä Suomihan velkojen maksajana tekee juuri niin ollen muka esimerkki maa taas kerran eli höpöästä vedettävänä.

2.6.2012 13:40

Seuraavaksi tulee tukikassan luukulle Espanja, jonka pankeille pitäisi järjestää 50 mrd euroa tukea. Vakausrahaston kautta se merkitsee Suomelle 900 milj. euron lisävastuita.

Katsokaa Kataisen ja Rehnin ilmeitä. Ne ovat kuin umpikujaan ahdistetulla jäniksellä. Vahingoniloon ei ole aihetta ainakaan meillä maksumiehillä.

2.6.2012 17:01

Tänään sitten kerrottiin että J.Urpilainen on osallistunut ns. Bielberger-ryhmän
pitämään kokoontumiseen. Pitäkää nyt ihmiset rahoistanne huoli! Tämä on sen luokan porukka että viimeisetkin siemenperunat lähtee kansalta mutta lesken ropoakaan ei heru annettavaksi muille. Ihan niin kuin Zyssen aikoinaan järjestämä vuokrasäännöstelyn purku; piti tuoda kilpailua ja edulliset vuokrat
toi mielettömät vuokrakorotukset ja kehoituksen hankkia omistusasunto, koska
saatte sen kuitenkin aina halvemmalla kuin maksatte 15 v. vuokraa vieraalle.
Ja nyt olemme kadotuksen porteilla rahat ties missä Merenneito-rahastossa ja
Cokis- tai Nokia-sidonnaisissa määrä-aikaistalletuksissa joissa korko on 0 % miinus inflaatiot.

3.6.2012 02:04

Puhukaa mieluummin näistä kotoisista Nurmijärveläisistä kyläpolitikoistamme, hehän pakottavat meidän maksamaan lisää veroja, kun keksivät kaikenlaisia menokohteita hyväntahtoisesti hölmöillen (jos mittatikkuna taloudellinen järkevyys ja oikeudenmukaisuus).

3.6.2012 07:55

Suomessa valtion totuttu jo kunnanapujärjestelmään. Valtion verovaroista avustetaan heikommassa asemassa olevia kuntia ja rikkaammat ovat maksajia.
Eu:ssa on jäsenmaksut ja osa on nettomaksajia ja osa saa takaisin enemmän kuin on maksanut. Vastaa kutakuinkin kunnanapujärjestelmäämme. Suurin osa kansalaisista on hyväksynyt ylläolevat maksut (verot).
Nyt Euromaissa, lähinnä saajapuolella on syntynyt ajatus vastaavasta myös lainarahan saannin kohdalla. Tasoitetaan paremmin ja huonommin menestyneiden maiden lainojen korkokuluja.Yhteisestä 'Euro-kassasta' saa lainaa sitten kaikki samalla korolla.
Euromaat keräävät kassaan yhdessä varat ja maksettava korko olisi joillekin maille suurempi kuin suoraan markkinoilta lainattaessa.
On selvää, että tällöin pitää olla luottamus siihen, että kaikki maat ovat vastuullisia.
Sitä ne ei ainakaan toistaiseksi ole ja siksi tarvitaan tiukat säännöt lainaamiseen.

Entä miten saadaan EU-maat, jotka eivät ole Eurossa mukaan?
Ei ole järkevää jakaa EU:ta eri lainasysteemeihin. Jos kaikki eivät halua olla Euro-valuutassa, on se vaara yhtenäiselle EU:lle. Maailmanlaajuinen talouskriisi on tuonut esiin Euroopan velkaantumisen ja Euron ns. valuviat. On kuviteltu kaikkien hoitavan maansa talouden järkevästi.Kaikki EU-maat ovat sidoksissa toisiinsa erilaisilla lainoilla ja sijoituksilla. Se lisää yhteisvastuullisuutta. Lisäksi Euromailla on yhteinen keskuspankki(EKP), jonka voitosta ja tappiosta ko. maat saavat osansa. Muut EU-maat maksavat vain jäsenmaksut EKP:lle.

Nyt on tultu siihen, jatketaanko Euron tiivistämistä, kuten Suomessa kuntien valtionapuja vai puretaanko Euro ja kaikki siirtyvät takaisin omaan valuuttaansa.
Pienien valuuttojen ongelma on niiden vakaana pitäminen ja etuna kelluttaminen kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Toisin sanoen talouden virheitä voitaisiin hoitaa valuutan arvon ja samalla elintason laskemisella. Ajatus yhteisestä pohjoismaiden valuutasta on hyvä, mutta onko realistinen. Sekin 'Kruunu' vaatisi samaa tiivistämistä kuin Euro.

Euro taas vaatisi hyvää taloudenpitoa, koska yksi maa ei valuuttaa 'yleensä' yksin pysty paljoakaan muuttamaan. Nyt ovat Kreikka ja Espanja pystyneet.
Suomen kohdalla tilanne auttaa viennin kilpailukyvyn parantumista. Siis siitä edusta voi vähän maksaakin.
Tällä hetkellä valitettavasti yleinen alhainen ostokyky ja -halu vähentää vientimahdollisuuksiamme. Vaihtotaseemme on miinuksella suuren energiatuonnin takia.

Talouden asiantuntijat pitävät Euron tiivistämistä parempana ratkaisuna kuin sen purkamista. Kansalaiset eivät ole valmiita tähän, koska pelkäävät demokratiavajetta.

Hallituksilla ja eduskunnilla on vaikea tehtävä, kumpi linja valitaan.

Päättäjillä olisi mahdollisuus päästä vastuusta kansanäänestyksellä.
Päättääkö kansa paremman ratkaisun puolesta, jäisi nähtäväksi.
Kumpi on parempi ratkaisu; yhteinen Eurooppa vai pelkkä vapaakauppa-alue.

3.6.2012 10:18

Melkoisen väärää tietoa levitetään siitä, että varakkaammat kunnat avustaisivat heikommassa asemassa olevia. Kaikki kunnat saavat itse pitää perimänsä kunnallisveron, kiinteistöveron, myyntitulot sekä palvelu- ym maksutulot. Valtio jakaa kunnille perimiensä verojen kuten tuloveron, arvonlisäveron, yhteisöveron jne tuotoista tukea. Jakosysteemin perusteella huonommassa asemassa asemassa ja syrjäalueiden kunnat saavat enemmän kuin keskuspaikkakunnat mikä on ihan oikein. Toinen asia on se, että pääomatuloja nostavat, etupäässä varakkaat henkilöt, eivät maksa kunnallisveroa ollenkaa riippumatta siitä asuvatko varakkaassa vai köyhemmässä kunnassa.

3.6.2012 10:56

Olen yksinkertaistanut tämän kuntien tukisaysteemin sanalla verottaminen.
Realityn selvennys on paikallaan.

3.6.2012 11:24

Huhta kyselee,miksi täällä kirjoitellaan nimimerkillä.
Eiköhän sovita Seppo,että ko. palstan pitäjä määrittelee säännöt,miten täällä kirjoitellaan.
Toisekseen nimimerkillä kirjoittavat eivät ole pyrkimäsä mihinkään,niin ei ole tarvetta kirjoitella omalla nimellä,varsinkaan ,jos se ei kerro kenellekään mitään.

Sovitaan niin ,että populistiset vilttiketjun kyläpoliitikot,jotka pyrkivät keinoja kaihtamatta esim. valtuustoon ja ovat valmiita myymään vaikka oman äitinsä sinne päästäkseen ,kirjoittelevat pätemisen halustaan omalla nimellään.
Muut,jotka eivät pyri mihinkään,voivat ilmaista mielipiteensä,niinkuin itse haluavat.

3.6.2012 14:03

Eräs suomalainen pankki on laskenut että kansalainen ansaitsee elinaikanaan keskimäärin
1,5 miljoonaa euroa. Tarkoitus on ilmeisesti osoittaa, että meillä on varaa ostaa kolme
miljoonaa euroa maksava asunto Kaivopuistosta tai Kalliosta. Kansalaisella on tähän ei
ainoastaan varaa vaan nähtävästi myös velvollisuus ja näin kansalainen saa elämäänsä
sisältöä ja tarkoitusta. Elämä pankin torpparina, se on coolia, se! Maksuhan hoituu tuolla
keskitulolla, inflaatiolla ja asunto-omaisuuden arvonnousulla. Mutta miten käy säästäjän
ja miten käy maamme kansainvälisen kilpailukyvyn? Jääkö tänne muita kuin julkisia
työpaikkoja, joita rahoitetaan pankkien hyväntekeväisyyslahjoituksilla ja EU-avuilla? Vastaus löytyy Kreikasta ja Espanjasta, jossa tämän pankin haave on jo toteutunut.

3.6.2012 20:43

Väyrysen Paavon ajatus Pohjoismaiden yhteisestä valuutasta ei enää tunnukaan niin röhönaurettavalta kuin aikaisemmin.

Naurajina olivat silloin niin talousviisaat kuin K-U -lehteen kirjoittelevat peräkammaripojatkin. Naurajien määräå on nyt vähenemään päin.

Asia on vain niin, että Pohjoismailla on keskenään jokseenkin samanlainen talous-, hallinto- ja poliittinen järjestelmä. Verotuskin muistuttaa Suomessa enemmän Pohjoismaiden mallia kuin Kreikan verottajankusetusjärjestelmää. Pohjoismaiden pankitkin saattavat olla hiukan paremmassa kunnossa kuin Kreikan, Espanjan ja Italian pankit. Ranskan ja Saksan pankkeja tässä nyt viime kädessä yritetään pelastaa. Kreikan, Espanjan ja Italian pankit kuten näiden maiden valtiontaloudetkin ovat käytännössä jo romahtaneet.

Pitäsikö pankkien sitokykyä testata EU:ssa jo tänä kesänä kuten muuan Puttonen ehdotti???

4.6.2012 09:53

Espanjalaispankki Bankia selvisi läpi heittämällä EU:n edellisestä stressitestistä. Nyt on valtio ottamassa sitä haltuunsa. Stressitestit kertovat vain sen, mitä niillä halutaan kertoa. Valitsemalla stressiparametrit oikein saat aina toivotun tuloksen.

Miksi joku Norja tai vaikkapa Ruotsi näkisi syyn lähteä yhteispohjoismaiseen valuuttaan? Ainoa syy saattaisi olla se, että etenkin Norja pelkäisi oman valuuttansa vahvistuvan viennin kannalta liikaa. Mutta ei kuullosta edelleenkään kovin realistiselta tavoitella sitä. Mikä vika vanhassa kunnon markassa on?

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.