Sounio: Imatran brändi kaipaa mielikuvitusta ja legendoja

Lisa Sounio näkee Imatran uinuvana helmenä, jota pitää piristää mielikuvituksella ja legendoilla. -Luonto on aina kaunista ja korostuksen arvoista, mutta sillekin pitäisi löytää lisämerkityksiä.

Imatran kuntaimagoa kohotettiin joukolla eilen. Illan teemana oli ”Imatran maine ja mielikuvat - Miten tutusta tehdään taikaa?”.

Tarkoituksena oli löytää menestysreseptejä matkailun ja elinkeinoelämän kehittämiseen. Keskustelua alusti brändiasiantuntija Lisa Sounio. Sounio on kotoisin Parikkalasta, ja Etelä-Karjala on hänelle tuttua seutua vielä aikuisiältäkin.

– Aina Imatralla käydessäni herkuttelen Buttenhoffin blineillä ilman smetanaa ja vaeltelen Valtionhotellin käytävillä. Matkailijoille ei aina tarvita välineitä ja vempeleitä.

Aina ei tarvita välineitä ja vempeleitä.”
Sounio kiertää tällä hetkellä paljon Imatran eilisiltaisen tilaisuuden kaltaisissa tapahtumissa.

– Vetovoiman päivitys kunnissa on ajankohtainen asia. Aiemmin uudistuminen tarkoitti sitä, että painatettiin 100 000 uutta esitettä ja viilattiin logoa. Se aika on mennyttä.

Lisa Sounio toivoo, että imatralaiset olisivat ylpeämpiä kotipaikastaan ja kertoisivat siitä muille.

– Tunnen erään menestyneen henkilön, joka on lähtöisin Imatralta. Mutta sitä hän ei koskaan kerro missään!

Sounion mielestä Imatra on jo sanana kaunis, ja lähtökohdat onnistuneelle brändille ovat olemassa.

– Siinä on samanlaista hienoa hehkua kuin sanoissa Pariisi ja Pietari. Kerrassaan lumoavankuuloinen nimi! Nyt tarvitaan mielikuvitusta apuun. Maine ei synny pelkistä tosiasioista, niitä pitää maustaa legendoilla. Niin tehtiin Lallinkin kanssa Köyliössä.

– Nyt pitää herättää henkiin meheviä, jopa juorumaisia legendoja, jotta Imatra saadaan puheenaiheeksi.

Sounio korostaa päättäjien ja muiden merkkihenkilöiden merkitystä esimerkin näyttäjinä.

– Jos surkutellaan, ettei kaupungilla ole rahaa museon piha-alueen siistimiseen, on päättäjillä mahdollisuus näyttää esimerkkiä ja tarttua lapioon. Pakottaminen ei ole oikea keino saada aikaan ylpeyttä omasta kotiseudusta.

Lisa Sounio kuvailee Imatraa ”uinuvaksi helmeksi”, jonka merkkihenkilöitä ja ruokakulttuuria pitäisi nostaa enemmän esiin.

Ryssittely seis!”
– Lähiruoka ja sen kaunis asettelu toimii. Usein hotellin aamupalat ovat samaa mättöä. Kuulin juuri Imatralla ensi kertaa järjestettävästä Makkarafestistä, mikä on askel juuri oikeaan suuntaan! Ehkä ensi vuonna kotimakkaran lisäksi valmistetaan jo lisukkeitakin, jos näin ei tällä kertaa tehdä, Sounio heittää ehdotuksen tapahtuman järjestäjille.

Jos ruokakulttuurin elävoittäminen on yksi Imatran brändin peruspilareista, Sounio haluaa lisätä listaan historian elävöittämisen.

– Entäpä jos joku lehti ottaisi käyttöön vanhan tekstityypin?

Huumorin kautta monet asiat näyttävät Sounion mukaan paremmilta.

– Imatran kaupungintaloa sanotaan mustaksi laatikoksi. Toisaalta se voi olla myös retroarkkitehtuurinen helmi.

Kolmantena avainasiana Lisa Sounio haluaa nostaa esille pihojen ja kadunvarsien kunnon.

– Tulen Imatralla useimmiten junalla, mistä näkee paljon. Roskaiset kadunvarret ja pihojen kaunistaminen eivät ole isoja asioita, mutta merkityksellisiä.

On herätettävä henkiin meheviä, juorumaisia legendoja.”
Yhteenvetona Sounio tahtoo korostaa itsetunnon nostatusta ja kykyä nähdä tutut kulmat uusin silmin.

– Ryssittely seis, sillä venäläiset rikastuttavat Imatraa kaikin tavoin. Vähemmän sisäpolitiikkaa ja enemmän näkemystä.

– Valtionhotelli ja Vuoksi ovat aarteita, joita on kehitettävä taiten ja huolella.

Written by:

Tuija Horttanainen

Ota yhteyttä
Autoihinvaraosat.fi