Imatra lisää yövalaistusta – "Jos ei miellytä niin voi muuttaa maalle"

Jorma Leiniäinen ei osaa sanoa yövalaistuksesta suuntaan tai toiseen: ”En tiiä. Ei tule yleensä ajettua silloin. Ihan turhaa.”

Joakim Westrén-Doll

Marianne Väinösen mielestä muutos ei ole järkevä: ”Jos viime talvi selvittiin, niin kyllä tämäkin.”

Joakim Westrén-Doll

Satu Vainikainen sanoo, että yövalaistuksen lisääminen on talvella tervetullut muutos, mutta kesäksi ei ole tarvetta.

Joakim Westrén-Doll

KAUPUNKI Imatran kaupunginvaltuuston päätös yövalaistuksen lisäämisestä kaikuu positiivisesti kautta linjan.

Imatran kaupungin yövalaistusta lisätään. Kaupunginvaltuusto päätti asiasta kokouksessaan 12. kesäkuuta. Elokuun ja huhtikuun välisenä aikana siirrytään osittaisiin yösammutuksiin siten, että yön aikana ensin joka kolmas katuvalo sammutetaan kolmeksi tunniksi ja sen jälkeen kaksi kolmesta yhtä pitkäksi aikaa. Kesäaikana, eli touko-, kesä-, ja heinäkuussa kolmen tunnin täydellisiä yösammutuksia tullaan jatkamaan.

”Kaupunkiin kuuluu valo ja äänet.

Keskustelun katuvalojen yösammutuksesta luopumisesta aloitti Perussuomalaisten valtuustoryhmä valtuustoaloitteellaan. Imatran perussuomalaisten puheenjohtaja Erkki Saarimäki kertoo, että hän sai runsaasti yhteydenottoja pimeyden aiheuttamasta turvattomuudesta ja mahdollisista vaaratilanteista.

–Taksikuskit eivät pitäneet ollenkaan. Oikeastaan koko kuljetusalalta on kuulunut sama viesti.

Saarimäki on itse entinen bussikuski, joten hän taitaa tietää mistä puhuu. Hänen mielestään on selvää, etteivät yösammutuksen tuomat säästöt vastaa haittavaikutuksia.

–Niillä saavutettiin vain 80 000 euron säästö, joka on onneton raha siitä mitä se tekee kaupungin turvallisuudelle. Turvallisuus on kuitenkin kaiken a ja o. Ajatteleppa nyt jos liikut syrjäkylillä pimeällä, niin turvattomalta tuntuu, Saarimäki tuumaa.

–Kaupunki tämä on, ja kaupunkiin kuuluu valo ja äänet. Jos ei miellytä niin voi muuttaa maalle.

Perussuomalaisten aloite eteni kaupungininsinööri Päivi Pekkasen valmisteltavaksi. Pekkasen lausunnon mukaan kesäisin keskiyöstä aamukolmeen tapahtuvat yösammutukset olivat hyvä käytäntö. Pekkasen esittämillä vaihesammutuksella, eli joka kolmannen sekä kahden kolmesta katuvalon sammuttamalla, päästäisiin kolmen tunnin pilkkopimeää vastaaviin säästöihin.

–Lisäähän se turvallisuuden tunnetta, jos ihan vähän palaisi. Eli siinä mielessä osittainen valaistus on kannattavaa.

Pekkasen lausunnossa esiteltiin myös valaisinkohtaisen himmennyksen mahdollisuus.

–Käynnissä on siis selvitys, että minkälaista energiansäästöä valaisinkohtainen himmennys voi tuoda. Se teknologia on alkuvaiheessa vielä. Led-valaistus kehittyy kovaa vauhtia.

Teknologialla yksittäisen valaisimen tehoa voidaan himmentää 40 prosenttia. Tällöin katuvalaistus olisi pätkittäista sammutusta tasaisempi.

Vihreiden valtuustoryhmän ainut jäsen Päivi Marttila on yhtä mieltä päätöksen oikeasta suunnasta.

–Oli mielestäni hyvä aloite, erityisesti heitä ajatellen, jotka öisin liikkuvat.

Marttila muistuttaa, että led-teknologia on kehittynyt niin paljon, että aikanaan tehty päätös yösammutuksista on jo ehtinyt vanhentua. Imatran nelivuotinen katuvalojen energiasäästöön tähtäävä urakka valmistui vuoden 2016 lopulla.

–Säästön ja ekologisuuden sekä turvallisuuden pitää olla samanaikaista.

Written by:

Joakim Westrén-Doll

Ota yhteyttä
Autoihinvaraosat.fi