Viime vuonna tilastohistoriaa: Näitä automerkkejä ei hylätty katsastuksessa kertaakaan

Autokatsastuksen tilastoista löytyi viime vuonna historiaa: Automerkkejä, joita ei hyläytty kertaakaan.

Arkisto/Juha Perämäki

Suomesta löytyi viime vuonna ensimmäistä kertaa automerkkimerkki, jota ei hylätty kertaakaan ensikatsastuksessa. Merkkejä oli itse asiassa kaksi.

Historiallisen tilastomerkinnän tekijät ovat uusien, alle kolme vuotta vanhojen kategoriassa Mercedes-Benz CLS ja Nissan Juke.

Aivan puhtain paperein nämäkään merkit eivät katsastuksesta selvinneet, sillä nekin saivat korjauskehotuksia pienistä vioista.

Autojen kehitys näkyy muutenkin uusien ajoneuvojen luokassa, sillä alle kolmivuotiaita henkilöautoja hylätään entistä harvemmin, käy ilmi Trafin viime vuotta koskevasta katsastuksen vikatilastosta.

Näitä uusia, vuonna 2013 käyttöön otettuja ja ensimmäistä kertaa määräaikaiskatsastukseen tulevia henkilöautoja hylättiin viime vuonna vain 2,8 prosenttia. Vuonna 2015 kolmivuotiaista hylättiin 3 prosenttia ja vuonna 2014 luku oli 3,3 prosenttia.

Uusimpien henkilöautojen tilastoissa kymmenen kärkeen yltäneiden automallien katsastus päättyi hylkäykseen vain alle prosentissa tapauksista.

Trafin mukaan vikatilasto vahvistaa viime vuosien suuntausta: Katsastuksessa hylätään yleisimmin jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi ja uudet autot saavat hylkäyksiä entistä harvemmin.

– Katsastuksen vikatilastot kertovat kahta asiaa. Yhtäältä niistä näkyy, miten hyvin kyseisiä autoja on pidetty, ovatko ne huollettu säännöllisesti ja onko kuluvat osat, kuten renkaat ja valot, tarkastettu ennen katsastukseen menoa. Ja toisaalta taas niistä myös näkee, miten hyvin auto ylipäätään kestää”, johtava asiantuntija Otto Lahti Trafista sanoo.

Lahden mukaan henkilöautojen mallikohtaisissa vikatilastoissa ei ole tapahtunut oleellisia muutoksia edellisvuodesta.

– Pääsääntöisesti voisi sanoa, että uusien autojen hylkäysprosentit jatkavat laskuaan, mutta vanhempien autojen hylkäysprosentit nousevat. Esimerkiksi tilaston vanhimmista, 14-vuotiaista autoista hylättiin viime vuonna jo 38 prosenttia.

Yleisimmin auto hylättiin etuakseliston ja käyttö- tai seisontajarrun ongelmien vuoksi. Korjauskehotuksia annettiin eniten valojen ja tuulilasin vikojen takia. Ajokieltoja määrättiin useimmiten käyttöjarrun ongelmien tai päästöjen vuoksi.

– Saamme paljon kansalaispalautetta siitä, että autojen valot näkyvät huonosti liikenteessä, ja tämä näkyy myös katsastustilastoissa, jossa yksi yleisimmistä korjauskehotuksista annetaan lähivaloista.

Lähi- ja takavaloista annettiin yhteensä yli 300 000 korjauskehotusta viime vuonna.

Henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot on julkaistu Trafin nettisivuilla: Mallikohtaisista hylkäysprosenttitilastoista ilmenee käyttöönottovuosittain katsastettujen henkilöautojen hylkäysprosentit sekä kolme yleisintä hylkäykseen johtanutta syytä.

Tilastoissa on mukana automallit, joita on esitetty katsastukseen vähintään 100 kappaletta.

Vikatilasto löytyy kokonaisuudessaan tästä.

Written by:

Ota yhteyttä
Autoihinvaraosat.fi