Katsastus norminpurkutalkoisiin – katso tästä lupaillut lievennykset

Suomessa on tähän asti ollut tiukemmat katsastussäännöt kuin EU edellyttää.

Mika M. Niskanen

Suomi ryhtyy keventämään katsastussäädöksiä. Esimerkiksi katsastusväliä aiotaan pidentää.

Suomi on tähän saakka edellyttänyt EU:n katsastusdirektiiviä tiheämpää katsastusväliä. Lisäksi katsastusvelvollisuus koskee meillä myös jarrullisia kevytperävaunuja, nelipyöriä ja kevyitä nelipyöriä.

Nyt valmisteltavassa uudistuksessa kevyiden ajoneuvojen, kuten henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastuksen katsastusaikaväliä muutettaisiin siten, että ensimmäinen katsastus olisi viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta, sen jälkeen kahden vuoden välein kunnes auto on ollut käytössä kymmenen vuotta. Vain yli kymmenvuotiaat autot katsastettaisiin vuoden välein.

Samalla mahdollistettaisiin myös niin sanottu rullaava katsastus. Ajoneuvon katsastusajankohta ei olisi enää sidottu tiukasti käyttöönottopäivään tai rekisteritunnuksen viimeiseen numeroon, vaan katsastusajankohtaa voisi muuttaa mieleisekseen.

Jatkossa luvanvaraisessa liikenteessä käytettävät traktorit tulisi katsastaa ensimmäisen kerran neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta ja sen jälkeen kahden vuoden välein.

Moottoripyörille ei olla esittämässä katsastusvelvoitetta, vaan niiden liikenneturvallisuutta pyritään edistämään muilla tavoin.

Katsastuslain uusimisen toisessa vaiheessa on tarkoitus tarkastella laajemmin eri ajoneuvoluokkien, kuten museoautojen, jarrullisten perävaunujen ja mopoautojen katsastusvelvoitteita.

Katsastuslain uudistusta valmistelee liikenne- ja viestintäministeriö. Säädökset ovat parhaillaan lausuntokierroksella.

Written by:

Jukka Hämäläinen

Ota yhteyttä
Autoihinvaraosat.fi