Imatranajon konkarijärjestäjä muistelee tapahtuman huippuvuosia: Imatralle saapui 80 000 hengen jättiyleisö!

Pauli Seppänen on mukana myös Muistojen Imatranajon järjestelyissä taustalla. -Ei näistä hommista eroonkaan pääse, enkä haluakaan päästä, Seppänen naurahtaa.

Tuija Horttanainen

Muistojen Imatranajo 2012 järjestetään reilun viikon päästä. Tänä vuonna on erityisesti syytä juhlaan, sillä ensimmäisestä Imatranajosta tulee kuluneeksi 50 vuotta. Imatralaisella Pauli Seppäsellä on mielessään monta hassua sattumusta, merkittävää hetkeä ja unohtumatonta tapausta Imatranajon historian varrelta. Mies oli mukana toiminnassa 25 vuotta vuodesta 1962 alkaen, ensin järjestysmiehenä ja myöhemmin kilpailujohtajana.

Seppänen muistuttaa, että Imatranajo oli äärimmäisen merkittävä tapahtuma.

– Mikään paikkakunta Suomessa ei ole järjestänyt peräkkäin 18 vuotena minkään lajin maailmanmestaruustasoista tapahtumaa. En usko niin tapahtuvan jatkossakaan. Imatranajojen saama yhteiskunnallinen tuki oli kuin itikan pissa Itämeressä, mutta vahva talkoohenki korvasi sen. Meillä oli hillitön tahto näyttää, että kylässä voidaan järjestää tällainen tapahtuma.

Yleisömäärällä mitattuna Imatranajon huippuvuosi oli 1972. Tuolloin Jarno Saarinen voitti maailmanmestaruuden, ja Seppäsen mukaan katsojia oli paikalla noin 80 000.

– 30 000 asukkaan kaupungissa se on melkoinen määrä. Tapahtuman päätteeksi helikopteri ohjasi liikennettä yläilmoista käsin, ja sen jälkeen helikopteriohjaus otettiin käyttöön muissakin tapahtumissa, Seppänen muistelee.

Imatranajo herätti vahvoja tunteita puolesta ja vastaan. Kulisseissa käytiin ankaraa taistelua tapahtuman jatkuvuudesta, ja järjestäjistä tehtiin jopa rikosilmoituksia.

– Meillä oli takanamme poliisin tuki sekä läänin että valtion tasolla. Hoidimme järjestelyt mallikkaasti, ja tapahtumalla oli suuri merkitys myös poliisien koulutuksen kannalta. Imatranajo oli tärkeä harjoittelupaikka.

Imatranajossa parhaiten menestynyt kuljettaja on italialainen Giacomo Agostini 16 MM-voitollaan. Agostini saapuu Imatralle myös tänä kesänä. Seppänen muistaa Agostiniin liittyvän hauskan tapauksen 60- ja 70-lukujen taitteesta.

– Maalisuora oli tuolloin Imatrankoskentiellä, ja sen varrella oli Kesoil-asema, jonka Agostini oli vuokrannut käytöönsä. Hyvin myöhäisessä vaiheessa tuli ilmi, ettei Agostinin pyörä ollut katsastettu. Mies oletti, että katsastus tulee hänen luokseen, mutta ei, Imatralla kaikki katsastukset tehtiin samassa paikassa.

-Niinpä Agostinin pyörä nostettiin pakettiautoon, mutta kuljetus juuttui matkalla kiinni alikulkutunneliin. Näppärä mekaanikko keksi, että päästetään ilmaa vähemmäksi pakettiauton renkaista. Niin matka jatkui, katsastus suoritettiin, ja Agostini pääsi starttaamaan, Pauli Seppänen kertoo nauraen tarinaa - vain yhtä monista.

Muistojen Imatranajo 2012

Imatran Moottorikerho ry järjestää Muistojen Imatranajo -näytösajotapahtuman Imatran vanhalla katuradalla ja varikolla viikonloppuna 4.–5.8.2012.

Tapahtuman kirkkaimpana tähtenä on kaikkien aikojen menestyksekkäin ratamoottoripyöräilijä, italialainen Giacomo Agostini.

Lisäksi osallistumisensa ovat vahvistaneet englannin Phil Read ja nykyisin Etelä-Afrikkaa edustava Jim Redman.

Heidän lisäkseen tapahtumassa tullaan näkemään kymmeniä muita Imatran katuradalla MM-pisteistä kisanneita kuljettajia eri maista.

Lähde: www.imatranajo.fi

Written by:

Tuija Horttanainen

Ota yhteyttä

Kommentit

Osallistu keskusteluun