Piilota X Palauta

Kuukauden koeajo: Volvo tuo markkinoille ensimmäisen viistoperämallinsa

Viihde 12 Kommentoi

Uuden Volvon mallimerkintä V40 saattaa näyttää tutulta, sillä Volvolla oli aikaisemmin V40-farmari valikoimissaan. Kysessä on kuitenkin tällä kertaa viistoperä eli hatchback-malli. Sellaista Volvo ei ole aikaisemmin tehnyt.

Uusi V40 tuokin Volvon mukaan aivan uuteen autoluokkaan.

Uutuudella on jo nyt melkoiset paineet harteillaan, sillä ylellisten hatchback-mallien luokassa riittää kilpailua. Lisäksi uutuuden pitäisimyös korvata nykyiset S40- ja V50-mallisarjat.

 

Ainakaan ulkonäön suhteen ei uutuudella ole hävettävää.”

Ainakaan ulkonäön suhteen ei uutuudella ole hävettävää.

 

Vaikka muodot ovat uudet, on niissä myös jotain tuttua. Leveä ja matala keula muistuttaa hieman 60-mallisarjaa, kun taas perän muodoissa on jotain samaa C30-mallin kanssa.

Sivuprofiili on varsin näyttävä. Kylkilinja nousee perää kohti ja ikkunat ovat matalat. Takaspoileri löytyy kaikista malleista. Lähes kaikki pinnat ovat korinväriset, mustaa muovia löytyy vain takahelmasta.

Lisävarusteena on saatavissa näyttävän kokoinen lasikatto, joka tuulilasista alkaen jatkuu aina takapenkin selkänojille asti.

Volvon malleissa V-kirjain merkitsee muunneltavuutta (versatile), ja tähän asti V-mallit ovat olleetkin farmareita.

Uusi viistoperä ei ehkä tarjoa aivan farmarimallin tiloja, mutta muunneltavuutta löytyy tästäkin.

Sitä tarjoaa muun muassa tavaratilan kaksoispohja. Ylempi pohja on liikuteltavissa eri asentoihin aina sen mukaan, minkälaista tavaraa autoon on tarpeen lastata.

Takapenkin selkänojat taittuvat alas 60/40-osissa ja tavaratilan pohjasta saa tarvittaessa täysin tasaisen kaksoispohjan ansiosta.

 

Taloudelli-simman moottori-vaihtoehdon yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,6 litraa sadalla kilometrillä.”

Kuljettajan paikalle on helppo kotiutua. Keskikonsoli ja hallintalaitteet ovat tutunnäköiset jo muista Volvoista. Sensus-informaatiojärjestelmä kuuluu kaikkien mallien varustukseen ja sisältää 5-tuumaisen värinäytön. Lisävarustepaketilla näytön voi päivittää 7-tuumaiseksi.

 

Lisävarusteena on saatavissa muun muassa valaistu vaihdekepinnuppi sekä uusi Digital-mittaristo, joka tarjoaa kolme eri näyttöasetusta. Eco-asetuksella näytön tausta on vihreä ja näytöstä löytyy muun muassa taloudellista ajoa helpottava ekomittaria.

Urheilullisempi Performance-asetus muuttaa näytön taustavalon punaiseksi ja nopeusnäyttö on digitaalinen.

Uuden V40-malliston taloudellisin moottorivaihtoehto on D2. Sen yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,6 litraa sadalla kilometrillä ja CO2-päästöt vain 94 g/km.

D2-mallin 115 hevosvoimaa ja 270 Newtonmetrin huippuvääntö tarjoavat riittävän suorituskyvyn normaaliin autoiluun. Vaihteistona on kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto, jonka avulla D2 kiihtyy satasen vauhtiin 12,3 sekunnissa.

Tosin näin näyttävän ulkomuodon olettaa tarjoavan myös hieman parempaa suorituskykyä. Sitä tarjoavat 2.0-litraiset D3 (150hv) ja D4 (177hv) -dieselmallit. Kuusivaihteisen manuaalin lisäksi nämä isommat dieselit ovat saatavissa myös 6-nopeuksisella Geartronic-automaattivaihteistolla.

Erityisesti D4-mallin huima, 400 Newtonin vääntö tekee ajamisesta nautinnollista automaattivaihteistolla, vaikka edessä olisikin vähän mäkisempi tieosuus.

 

Suomeen loppukesästä, esittelyssä syksyllä.”

Bensamoottoria kaipaavalle tarjolla on T3- ja T4 -mallit, joissa molemmissa on 1.6-litrainen, turboahdettu GTDi-moottori.

 

T3-malli tarjoaa tehoa 150 hv ja T4 180 hv. Huippuvääntö on molemmissa 240 Newtonmetriä, joka overboost-toiminnon avulla saadaan kasvatettua 270 Newtoniin.

Bensiinimoottorit ovat aluksi tarjolla vain manuaalivaihteistolla. Kaikissa V40-malleissa, siis myös bensamoottorisissa T3:ssa ja T4:ssa, yhdistetty kulutus on alle 6,0 litraa sadalla kilometrillä.

V40-mallit saapuvat Suomeen loppukesästä ja mallin esittely on syyskuun alussa. Hinta vaikuttaa varsin kilpailukykyiseltä. Edullisin on V40 D2, jonka lähtöhinta on 26 987,82 euroa. Malliston yläpäätä edustavan V40 D4 Summum aut. -mallin lähtöhinta on 39 301,10 euroa.

Automafia / Janne Suomalainen

Kuukauden koeajot tuottaa Automafia. Lue lisää ajankohtaisia autouutisia osoitteesta www.automafia.net

12 kommenttia Kommentoi
toimitus

Kommentit

25.6.2012 19:19

Paskapuhetta! Volvolla on ollut viistoperämalleja 343, 340 ja 440.

25.6.2012 19:20

Paskapuhetta! Volvolla on ollut viistoperämalleja 343, 340 ja 440.

25.6.2012 20:43

Ensimmäinen hatchback? Nyt pääsi ruma sammakko..
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hatchback

Volvo 300-sarja oli hatchback isoine takaluukkuineen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_300-sarja

Volvo 440 oli hatchback:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_400_series

Volvo C30. coupemaisuudestaan huolimatta, täyttää hatchbackin tunnusmerkit.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_C30

Ennen kuin alkaa kertomaan "faktoja", pitää tuntea mallin historiaa. Edes 20 viime vuoden ajalta..

25.6.2012 20:51

Toimittaja erehtyy nyt kyllä hieman. Noiden edellä mainittujen mallien lisäksi 80-luvulla myynnissä ollut Volvo 480 oli viistoperällä vaikka se jäi Suomessa aika harvinaiseksi eikä sitä muutenkaan valmistettu paljon.

26.6.2012 10:49

Mitäs ne punttiperäiset 444 ja 544 olivat? Jos joku viistoperä, niin ne.

27.6.2012 03:27

Milloinkahan aletaan esitellä autoja, joilla ei ole raakaöljyjalosteilla toimiva moottori?
Uusi auto pysyy Suomessa liikenteessä parikymmentä vuotta, jona aikana raakaöljyn hinta voi nousta paljonkin.

27.6.2012 10:45

Onhan niitä sähköautoja myynnissä jo Suomessakin, esim. Nissan Leaf.

27.6.2012 11:14

Nykyisten akkujen energiatiheys on niin pieni, että sähköautojen lyhyt kantama riittää vain kilpailemaan bussien kanssa taajamien työmatkaliikenteessä.
Kuitenkin taajamien bussilinjoilla voitaisiin käyttää johdinbusseja, jotka ottavat sähkön katujen yläpuolisista sähköjohdoista.

27.6.2012 10:15

Joo Volvo PV 444 ja 544 olivat oikeita munapersevolvoja ja tuo oli 1950 ja 1960 -lukua, että silleen.

27.6.2012 11:27

Ja muistan kanssa että Volvon 300- ja 400- sarjoja myytiin aika paljon vaikka autot oli täysin paskoja! 300-sarja on päässyt mukaan kirjaan "Worlds worst cars". Siitä väitettiin että sen suunnitteli joukko hollantilaisia jossain amsterdamin hämärässä hashis-kahvilassa.

ninimi kokemusta on 300-srjasta

27.6.2012 13:30

Eihän volvot oo enää volvoja, vaan Fordin alustalle tehtyjä etuvetoisia kiinankuppeja. Taitaa Volvo taas kaatua omaan tyhmyyteen, kuten sen XC- maasturin kanssa kävi.
Olen ajellut muutamalla oikealla Volvolla ja niiden kanssa pärjää vielä nykyisten hatsbäkkien kanssa.
Muista kun 60-luvulla ostin uudenkarheen Volvo 544 sportin ja se oli luokkansa nopein eurooppalainen auto. Hiuput oli 190 kmh ja tehoja tais olla liki 100hp. Mallisarjan Duett oli torikauppiaiden ja junttien menopeli, joita Suomessakin oli paljon.

28.6.2012 11:46

Myös vanha Amatzoni oli vailla vertaa silloin! Vaan ennen oli autot autoja ja miehet
miehiä. Volvokin nyt joku hollander-kiina? Koska muuten tehtiin viimeinen Volvo Ruot-
sissa?

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.