Kuukauden koeajo: Volvo tuo markkinoille ensimmäisen viistoperämallinsa

Uusi V40 tuo Volvon mukaan aivan uuteen autoluokkaan. Uutuudella on jo nyt melkoiset paineet harteillaan, sillä ylellisten hatchback-mallien luokassa riittää kilpailua. Lisäksi uutuuden myös korvata nykyiset S40- ja V50-mallisarjat.

.

Uuden Volvon mallimerkintä V40 saattaa näyttää tutulta, sillä Volvolla oli aikaisemmin V40-farmari valikoimissaan. Kysessä on kuitenkin tällä kertaa viistoperä eli hatchback-malli. Sellaista Volvo ei ole aikaisemmin tehnyt.

Uusi V40 tuokin Volvon mukaan aivan uuteen autoluokkaan.

Uutuudella on jo nyt melkoiset paineet harteillaan, sillä ylellisten hatchback-mallien luokassa riittää kilpailua. Lisäksi uutuuden pitäisimyös korvata nykyiset S40- ja V50-mallisarjat.

 

Ainakaan ulkonäön suhteen ei uutuudella ole hävettävää.”

Ainakaan ulkonäön suhteen ei uutuudella ole hävettävää.

 

Vaikka muodot ovat uudet, on niissä myös jotain tuttua. Leveä ja matala keula muistuttaa hieman 60-mallisarjaa, kun taas perän muodoissa on jotain samaa C30-mallin kanssa.

Sivuprofiili on varsin näyttävä. Kylkilinja nousee perää kohti ja ikkunat ovat matalat. Takaspoileri löytyy kaikista malleista. Lähes kaikki pinnat ovat korinväriset, mustaa muovia löytyy vain takahelmasta.

Lisävarusteena on saatavissa näyttävän kokoinen lasikatto, joka tuulilasista alkaen jatkuu aina takapenkin selkänojille asti.

Volvon malleissa V-kirjain merkitsee muunneltavuutta (versatile), ja tähän asti V-mallit ovat olleetkin farmareita.

Uusi viistoperä ei ehkä tarjoa aivan farmarimallin tiloja, mutta muunneltavuutta löytyy tästäkin.

Sitä tarjoaa muun muassa tavaratilan kaksoispohja. Ylempi pohja on liikuteltavissa eri asentoihin aina sen mukaan, minkälaista tavaraa autoon on tarpeen lastata.

Takapenkin selkänojat taittuvat alas 60/40-osissa ja tavaratilan pohjasta saa tarvittaessa täysin tasaisen kaksoispohjan ansiosta.

 

Taloudelli-simman moottori-vaihtoehdon yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,6 litraa sadalla kilometrillä.”

Kuljettajan paikalle on helppo kotiutua. Keskikonsoli ja hallintalaitteet ovat tutunnäköiset jo muista Volvoista. Sensus-informaatiojärjestelmä kuuluu kaikkien mallien varustukseen ja sisältää 5-tuumaisen värinäytön. Lisävarustepaketilla näytön voi päivittää 7-tuumaiseksi.

 

Lisävarusteena on saatavissa muun muassa valaistu vaihdekepinnuppi sekä uusi Digital-mittaristo, joka tarjoaa kolme eri näyttöasetusta. Eco-asetuksella näytön tausta on vihreä ja näytöstä löytyy muun muassa taloudellista ajoa helpottava ekomittaria.

Urheilullisempi Performance-asetus muuttaa näytön taustavalon punaiseksi ja nopeusnäyttö on digitaalinen.

Uuden V40-malliston taloudellisin moottorivaihtoehto on D2. Sen yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,6 litraa sadalla kilometrillä ja CO2-päästöt vain 94 g/km.

D2-mallin 115 hevosvoimaa ja 270 Newtonmetrin huippuvääntö tarjoavat riittävän suorituskyvyn normaaliin autoiluun. Vaihteistona on kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto, jonka avulla D2 kiihtyy satasen vauhtiin 12,3 sekunnissa.

Tosin näin näyttävän ulkomuodon olettaa tarjoavan myös hieman parempaa suorituskykyä. Sitä tarjoavat 2.0-litraiset D3 (150hv) ja D4 (177hv) -dieselmallit. Kuusivaihteisen manuaalin lisäksi nämä isommat dieselit ovat saatavissa myös 6-nopeuksisella Geartronic-automaattivaihteistolla.

Erityisesti D4-mallin huima, 400 Newtonin vääntö tekee ajamisesta nautinnollista automaattivaihteistolla, vaikka edessä olisikin vähän mäkisempi tieosuus.

 

Suomeen loppukesästä, esittelyssä syksyllä.”

Bensamoottoria kaipaavalle tarjolla on T3- ja T4 -mallit, joissa molemmissa on 1.6-litrainen, turboahdettu GTDi-moottori.

 

T3-malli tarjoaa tehoa 150 hv ja T4 180 hv. Huippuvääntö on molemmissa 240 Newtonmetriä, joka overboost-toiminnon avulla saadaan kasvatettua 270 Newtoniin.

Bensiinimoottorit ovat aluksi tarjolla vain manuaalivaihteistolla. Kaikissa V40-malleissa, siis myös bensamoottorisissa T3:ssa ja T4:ssa, yhdistetty kulutus on alle 6,0 litraa sadalla kilometrillä.

V40-mallit saapuvat Suomeen loppukesästä ja mallin esittely on syyskuun alussa. Hinta vaikuttaa varsin kilpailukykyiseltä. Edullisin on V40 D2, jonka lähtöhinta on 26 987,82 euroa. Malliston yläpäätä edustavan V40 D4 Summum aut. -mallin lähtöhinta on 39 301,10 euroa.

Automafia / Janne Suomalainen

Kuukauden koeajot tuottaa Automafia. Lue lisää ajankohtaisia autouutisia osoitteesta www.automafia.net

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä